Projectleider Migratie en informatievoorziening inbesteding ketenpartner schuldhulpverlening en Allegro basis op orde
De projectleider realiseert een succesvolle migratie van de taakapplicatie en het documentsysteem van de ketenpartner naar de systemen van de gemeente Utrecht (Allegro en Zaaksysteem xxllnc zaken), inclusief het implementeren van het uitgebreide postproces en het inrichten van managementinformatie voor het nieuwe team.
- Plaats Utrecht
- Uren per week 36 uren per week
- Salaris €120,00 per uur
- Opleiding HBO / WO
- Vakgebied Projectmanagement
- Contracttype Interim / ZZP / Tijdelijke loondienst ICQ / Detachering
- Aanvraagnummer 6522-B
Over de functie
Voor Gemeente Utrecht zijn wij op zoek naar een Projectleider Migratie en informatievoorziening inbesteding ketenpartner schuldhulpverlening en Allegro basis op orde.
Opdracht:
Utrecht heeft je nodig!
Werk en Inkomen biedt onder andere schuldhulp aan inwoners om hen te helpen financieel zelfredzaam te worden. Binnen het al lopende programma Doorontwikkeling Schuldhulpverlening waarin deze dienstverlening op verschillende onderdelen wordt doorontwikkeld zoeken we een vervangende gedreven IT Projectleider die verantwoordelijk wordt voor het verder brengen van de 4 al lopende deelprojecten. Er is daarmee ook al een bestaand projectplan. De 4 deelprojecten zijn:
- Datamigraties van taakapplicatie en documentsysteem van ketenpartner naar Gemeente Utrecht (Allegro en Zaaksysteem xxllnc zaken) en bijbehorende informatievoorziening
- Doorontwikkeling van taakapplicatie Allegro
- Datakwaliteit en sturingsinformatie uit taakapplicatie Allegro verbeteren
- Aansluiting zoeken op DDAS (Data Delen Armoede en Schulden)
De datamigraties hebben de hoogste prioriteit en is een migratie waarbij 2 systemen (taakapplicatie en documentsysteem) van een ketenpartner gemigreerd moeten worden naar de 2 andere systemen van gemeente Utrecht. Bij de migratie zijn 3 externe partijen betrokken en DomstadIT als interne partij wat het een complex speelveld maakt. De doorontwikkeling van Allegro richt zich op verschillende aspecten, zoals: trajecten opnieuw inrichten rekening houdend met de behoefte aan data en sturingsinformatie, werkprocessen optimaliseren, het in gebruik nemen van extra modules en het onderzoeken en inrichten van directe archivering in het systeem van archiefwaardige documentatie.
De kwaliteit van ingevoerde data in de taakapplicatie moet verbeterd worden, aangezien dit momenteel zorgt voor onvoldoende betrouwbare sturingsinformatie. Hierbij moet de vertaling naar het datawarehouse worden gemaakt.
DDAS (Data Delen Armoede en Schulden) is een initiatief waarbij verschillende organisaties, zoals het CBS, Divosa, NVVK en de VNG, samenwerken om gestandaardiseerde gegevens over armoede en schulden te verzamelen en te delen. Het op orde krijgen van de data en het automatisch delen van die data aan dit initiatief is van belang om vervolgens meer inzicht te krijgen hoe verschillende gemeenten het doen op schuldhulpverlening.
Je taken zijn:
- Het waar nodig actualiseren van het bestaande projectplan.
- Het bewaken van de voortgang en kwaliteit van de 4 deelprojecten.
- Het organiseren van een succesvolle en tijdige migratie van de taakapplicatie en het documentsysteem van de ketenpartner naar de taakapplicatie en het documentsysteem van gemeente Utrecht.
- Het zijn van inhoudelijke en technische gesprekspartner om de migraties inhoudelijk verder te brengen.
- Het implementeren van het uitgebreide postproces vanuit de ketenpartner.
- Het inrichten van managementinformatie voor het nieuwe team vanuit de ketenpartner.
- Het sturen op een betere inrichting van Allegro, met geoptimaliseerde werkprocessen met een verbeterde datakwaliteit.
- Het organiseren van een aansluiting op DDAS met het geautomatiseerd delen van delen met dit initiatief.
- Het aansturen van een multidisciplinair team wat onder andere bestaat uit informatiebeheerders, een testcoördinator, beleidsmedewerkers en nauwe samenwerking met de uitvoering van schuldhulpverlening.
- Het onderhouden van contacten met verschillende leveranciers en DomstadIT om resultaten te bereiken.
Resultaat van de opdracht
De projectleider realiseert een succesvolle migratie van de taakapplicatie en het documentsysteem van de ketenpartner naar de systemen van de gemeente Utrecht (Allegro en Zaaksysteem xxllnc zaken), inclusief het implementeren van het uitgebreide postproces en het inrichten van managementinformatie voor het nieuwe team. Hij/zij bewaakt de voortgang en kwaliteit van de vier deelprojecten binnen het programma Doorontwikkeling Schuldhulpverlening, stuurt op een betere inrichting van Allegro met geoptimaliseerde werkprocessen en verbeterde datakwaliteit, en organiseert de aansluiting op DDAS (Data Delen Armoede en Schulden) met geautomatiseerde datadeling. De projectleider werkt effectief samen met het multidisciplinaire team, leveranciers, DomstadIT en andere stakeholders en zorgt voor tijdige en inhoudelijke terugkoppeling aan de stuurgroep. Het resultaat is een stabiele, toekomstbestendige informatievoorziening en geborgde projectresultaten.
Jij bent:
- Je beschikt over een WO werk- en denkniveau
- Je hebt minimaal 10 jaar ervaring met het leiden van projecten met een hoog ICT-gehalte.
- Je hebt eerder vergelijkbare opdrachten ingevuld bij de overheid, bij voorkeur bij een grote gemeente of G4 gemeente.
- Kennis en ervaring bij de Gemeente Utrecht, bij voorkeur binnen Werk en Inkomen, is een pré.
Competenties:
- Je weet welke technische en organisatorische stappen er gezet moeten worden bij migraties.
- Je bent technisch onderlegd.
- Je bent goed in stakeholdersmanagement.
- Je kunt goed omgaan met weerstand bij veranderingen en verschillende belangen in de samenwerking met externe partijen.
- Je bent besluitvaardig, communicatief sterk en in staat invloed uit te oefenen.
- Je maakt heldere planningen en stuurt op het behalen van de afgesproken resultaten.
- Je bent in staat de stuurgroep op tijd van de juiste informatie te voorzien zodat tijdig bijgestuurd kan worden indien nodig.
- Je ziet niet alleen het belang van een goede projectvoering, maar ook de borging van de resultaten en werkwijze vind je belangrijk.
Algemene informatie m.b.t. de aanvraag:
Locatie: Utrecht
Begindatum: Van 8-9-25
Einddatum: t/m 7-3-26
Optie op verlenging: ja
Inzet per week: 36 uur
Tarief: marktconform
Sluitingsdatum: 10-08-2025
Sluitingstijd: 09:00 uur
Intakegesprek: dinsdag 19-8 en woensdag 20-8
Over de organisatie
Utrecht een kleine grote stad? Dat zijn we allang niet meer. Als één van de vier grootste steden in Nederland willen wij ruimte geven aan onze ambities. Want steeds meer mensen kiezen voor onze mooie stad in het midden van het land: in 2027 telt Utrecht voor het eerst meer dan 400.000 inwoners. Natuurlijk brengt dit vraagstukken met zich mee. Bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid, wonen, sociale voorzieningen en infrastructuur.
Ons belangrijkste doel is een gezonde en prettige leefomgeving voor iedereen. Ook als we groeien. En dat pakken we op z’n Utrechts aan: met elkaar. Wij staan voor een stad waar we naar elkaar omkijken, waar iedereen zich thuis voelt en waar iedereen mee kan doen. Ook binnen onze organisatie. Daarbij handelen we naar onze kernwaarden: open, wendbaar, scherp en betrouwbaar.
Ons opvallende en moderne stadskantoor staat direct naast station Utrecht Centraal. Dit is de centrale plek waar inwoners snel geholpen worden én het is de plek waar jij lekker kunt werken en collega’s kunt ontmoeten. Veel van onze collega’s zijn dagelijks zichtbaar in de stad. Daarnaast werken er collega’s op verschillende locaties door de hele stad, zoals bij de zwembaden en op de wijkbureaus.
Met ruim 4.500 collega’s beschikt onze organisatie over een groot netwerk, zowel in de organisatie en in de stad als op nationaal en internationaal niveau. Die omvang maakt het mogelijk om écht verschil te maken in Utrecht. We bieden ruimte aan iedereen, met talent als basis en diversiteit als kracht. Laat jouw ambitie spreken en groei mee met de stad. Dé plek waar je de ruimte krijgt om jouw talent in te zetten zoals jij wilt. Met elkaar maken we er werk van. Want wat jij kan, heeft Utrecht nodig.
Wat wij vragen
- Je bent de afgelopen 2 jaar niet in loondienst geweest bij de Gemeente Utrecht voor dezelfde/vergelijkbare werkzaamheden.
- Je beschikt over WO werk- en denkniveau, aantoonbaar via een afgeronde WO opleiding.
Wensen:
- Je hebt minimaal 10 jaar ervaring met het leiden van projecten met een hoog ICT gehalte.
- Vertel over één of meer projecten met een hoog ICT-gehalte waaraan je hebt gewerkt. Wat was jouw rol, wat heb je bereikt en welke risico’s en uitdagingen kwam je tegen? Wat waren de belangrijkste lessen die je daaruit hebt meegenomen?
- In deze opdracht bewaak je de voortgang en kwaliteit van vier parallelle deelprojecten met zowel technische als organisatorische uitdagingen. Hoe zou jij dat aanpakken? Beschrijf je werkwijze stap voor stap en licht toe hoe je zorgt dat de resultaten na oplevering goed landen in de organisatie.
- Je hebt eerder vergelijkbare opdrachten ingevuld bij de overheid, bij voorkeur bij een grote gemeente of G4 gemeente.
Wat wij bieden
Ben jij als professional op zoek naar een interessante opdracht waarin jij het verschil kunt maken? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Bij ICQ Groep krijg je de kans om te werken aan uitdagende projecten bij verschillende opdrachtgevers. Je krijgt de mogelijkheid om jezelf voortdurend te ontwikkelen en nieuwe kennis op te doen. We zijn op zoek naar talent zoals jij, dus waar wacht je nog op? We seek you!
Meer informatie
Zo zorg je ervoor dat jouw aanbieding opvalt:
CV in topvorm: Lever je CV aan in Word-formaat, in de taal van de opdracht en in een professionele en prettige leesbare lay-out. Maak het CV niet langer dan 7 pagina’s. Laat zien dat je oog hebt voor detail.
Persoonlijke motivatie: Schrijf een overtuigende motivatie in de 'ik-vorm’, waarin je kort en bondig ingaat op de scope van de opdracht. Licht puntsgewijs toe hoe jij aansluit bij de gestelde eisen en wensen.
Beschikbaarheid: Vermeld per wanneer je beschikbaar bent, hoeveel uren per week je kunt werken en of je vakantieplannen hebt.
Tarief of maandsalaris: Vermeld je uurtarief (exclusief BTW) of maandsalaris, specifiek voor deze opdracht, inclusief reis- en eventuele verblijfskosten.
N.B.
Voor deze opdracht werk je uitsluitend met ons samen. Dit betekent dat je je niet via andere intermediairs voor dezelfde opdracht inschrijft. Zo voorkomen we verwarring in het selectieproces en maximaliseren we jouw kansen.
Onvolledige aanbiedingen kunnen we niet in behandeling nemen.
Wij houden je op de hoogte van elke stap in het selectieproces: Heb je vragen? Wij zijn er om ze te beantwoorden.