Communicator opzetten -en stakeholder managementstrategie

Voor het Kadaster zijn wij op zoek naar een Communicator opzetten -en stakeholder managementstrategie

  • Plaats Apeldoorn
  • Uren per week 36 uren per week
  • Opleiding WO
  • Vakgebied Projectmanagement
  • Contracttype Interim / ZZP / Tijdelijke loondienst ICQ
  • Aanvraagnummer 4749-A

Over de functie

Deze opdracht kan worden ingevuld door een ZZP'er maar ook vanuit loondienst via ICQ Groep. Je treedt in dat laatste geval voor de duur van opdracht in dienst bij ICQ Groep. Hierbij kun je rekenen op een aantrekkelijk salaris en uitstekende secundaire arbeidsvoorwaarden.

Omschrijving opdracht:
Het Kadaster registreert en verstrekt gegevens over de ligging van vastgoed in Nederland en de daarmee samenhangende rechten, zoals eigendom en hypotheek. Als zelfstandig bestuursorgaan is dat onze wettelijke taak. Onze gegevens bieden houvast bij het onderzoeken van maatschappelijke vraagstukken, of het nu gaat om de beste route voor een nieuwe snelweg, actuele ontwikkelingen op de woningmarkt of het in beeld brengen van leegstand.

De Nederlandse wet- en regelgeving gericht op de leefomgeving bestaat uit talloze wetten en regels. Er is een ingewikkeld geheel ontstaan, waarin bijna niemand meer de weg kan vinden. Dat moet eenvoudiger en beter. Daarom is de Omgevingswet ontwikkeld: één wet die alle wetten en regels op het gebied van de leefomgeving vereenvoudigt en bundelt. Hierdoor wordt het makkelijker om ruimtelijke projecten te starten, is er meer ruimte voor maatwerk en zijn er minder regels.

Met de Omgevingswet wil het kabinet beter aansluiten op:
- De samenhang tussen verschillende plannen en activiteiten voor ruimtelijke ordening, milieu en natuur;
- Het stimuleren van duurzame ontwikkelingen;
- De verschillen tussen regio’s.

De invoeringsdatum van de Omgevingswet was 1-1-2024. De bevoegd gezagen (gemeente, waterschap, provincie en het rijk) moeten nu in staat zijn sneller besluiten te nemen over voorgenomen ruimtelijke activiteiten en zullen onder de nieuwe wet nieuwe planvormen gebruiken. De wet biedt ook meer ruimte voor particuliere ideeën.

Digitaal Stelsel Omgevingswet
De uitvoering van Omgevingswetprocessen wordt ondersteund door een verregaande digitalisering van werkprocessen en een daarbij behorende informatievoorziening. Relevante data en informatieproducten die noodzakelijk zijn voor planvorming en besluitvorming over de fysieke leefomgeving, zullen voor eenieder beschikbaar komen. Hiervoor is het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) ontwikkeld, dat overheden, burgers en bedrijfsleven toegang zal geven tot deze data en informatieproducten.

DSO – van Programma aansturing naar beheerorganisaties
Binnen het DSO-programma (pDSO) is gewerkt aan het realiseren van het inwerkingtredingsniveau van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Met betrekking tot het digitaal stelsel wordt onderscheid gemaakt tussen enerzijds de landelijke voorziening (aangeduid als DSO-LV) en anderzijds het geheel van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (aangeduid als DSO) dat bestaat uit de DSO-LV (het Omgevingsloket) én de systemen die op een of andere manier interactie hebben met de DSO-LV, zoals systemen van bevoegde gezagen, van leveranciers van omgevingsinformatie, van softwareleveranciers en van landelijke bouwstenen van de Nederlandse overheid.

Het beoogde toepassingsbereik -en daarmee de maatschappelijke meerwaarde- van het DSO is echter breder dan het Omgevingsloket. Verbreding van dat toepassingsbereik wordt bereikt door het toegankelijk maken van de technologie achter het Omgevingsloket. Die toegankelijkheid wordt verkregen met het Open Stelsel voor Derden. 

Dat Open Stelsel stimuleert en ondersteunt daartoe softwareontwikkeling door -of in opdracht van- derden op basis van DSO-LV data en functionaliteiten. Die softwareontwikkeling is geen doel op zich, maar een middel om efficiënte en effectieve bijdragen te leveren aan het oplossen van brede maatschappelijk opgaven. Het Open Stelsel streeft daarbij naar een constructieve samenwerking tussen markt en overheid.

Daarnaast werken we ook aan het uitbreiden van het Ontwikkelaarsportaal. ICT-leveranciers en ontwikkelaars kunnen aansluiten op het digitaal stelsel Omgevingswet en de services en data gebruiken binnen hun eigen toepassingen. Via het Ontwikkelaarsportaal Omgevingswet worden API's en services die worden ontwikkeld ter beschikking gesteld.

Met het eindigen van het pDSO worden een aantal blijvende veranderingen doorgevoerd. De strategische besturing van het DSO komt bij de Strategische Beheer Organisatie (SBO) te liggen, een onderdeel binnen het ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijk Ordening (VRO). De SBO wordt eindverantwoordelijk voor een goed end-to-end werkend DSO-stelsel. In opdracht van de strategische beheerder zijn de tactische beheertaken m.b.t. het DSO-LV belegd bij de Tactische Beheer Organisatie (TBO) van het Kadaster. De TBO krijgt daarmee de belangrijke taak van het tactisch aansturen en beheren van de samenhangende componenten die het DSO-LV vormen, als ook de verdere uitbouw en de doorontwikkeling ervan. De huidige ontwikkelpartners van de betreffende componenten worden operationeel beheerorganisaties. Daarnaast zal het jaar 2024 en 2025 gekenmerkt worden door de omslag van de ontwikkeling en implementatie van de landelijke voorziening naar een werkend stelsel als ook de afronding van het inwerkingtredingsniveau, doorontwikkeling en uitbouw van het DSO-LV.

De opdracht van TBO betreft het opzetten en inrichten van een Communicatie en Stakeholder management strategie binnen de TBO. 

Opdrachtomschrijving
Om de TBO (inclusief Open Stelsel voor Derden en het Ontwikkelaarsportaal) op de kaart te zetten, zoeken wij een ervaren inhuurkracht die een Communicatieplan en Stakeholder management strategie gaat opleveren en implementeren. 

Gezien de fase waarin de TBO zich nu bevindt, ligt een belangrijk accent op Communicatie. Waaronder het, in nauwe afstemming met onze opdrachtgever de Strategische Beheerorganisatie (SBO), het AdS Communicatie team, IPLO en de communicatie adviseurs van de koepels, opstellen van het communicatiebeleid en een daarvan afgeleid communicatieplan. Hierbij hoort o.a. het organiseren, plannen, coördineren, controleren en uitvoeren van de communicatie binnen TBO en afstemming met de interbestuurlijke organisaties. Je richt je op het opzetten en inrichten van een Communicatie en Stakeholder management strategie (inclusief het Open Stelsel voor Derden en het Ontwikkelaarsportaal) binnen de TBO, en je richt de Crisis- en calamiteiten Communicatie organisatie in voor TBO. 

Verantwoordelijkheden
De belangrijkste taken en verantwoordelijkheden zijn

- Het opleveren van een advies omtrent inrichting en opzetten van een Communicatie en Stakeholder management strategie binnen de TBO. Dit omvat de volgende deelgebieden:
- Stakeholder management
- Open Stelsel voor Derden (OSvD)
- Ontwikkelaarsportaal
- Communicatie Calamiteiten organisatie
- Opzetten TBO Communicatie met o.a. gebruik van Confluence

Competenties:
- Uitstekende communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk;
- Je bent analytisch, communicatief en samenwerkingsgericht 
- Je bent proactief en flexibel 
- Je bent goed in multi-tasken
- Proactief, initiatiefrijk en verbindend;
- Accuraat;
- Plannen en organiseren;
- Politieke sensitiviteit.

Algemene informatie m.b.t. de aanvraag: 
Locatie: Apeldoorn
Startdatum: 01-01-2025
Duur: 6 maanden
Optie op verlenging: 2x 3 maanden 
Inzet: 36 uur per week
Tarief: marktconform 
Sluitingsdatum: 13-12-2024 
Sluitingstijd: 09:00 uur
Intakegesprek: 19-12-2024

Toon meerToon minder

Over de organisatie

Bij het Kadaster doen we meer dan zekerheid verschaffen bij het kopen van een huis. Dat we in opdracht van de landelijke overheid al het vastgoed in Nederland registreren is een feit. Maar het zal je misschien verrassen dat we met onze gegevens ook beleidsmakers helpen betere beslissingen te nemen. Zo adviseren we bijvoorbeeld provincies over de gewenste uitbreiding van een rivier of wegennet. 

Jaarlijks leveren onze 1700 medewerkers bijna 26 miljoen informatieproducten aan uiteenlopende partijen als notaris, financiële instellingen en particulieren. Maar het Kadaster is ook onafhankelijk adviseur bij ruimtelijke vraagstukken. En internationaal delen wij onze kennis met landen die onze hulp nodig hebben om bijvoorbeeld een Kadaster op te zetten.  

Zoals het Kadaster de bron is van vastgoed en geo-informatie, zo vormen onze medewerkers de bron van ons succes. De wereld om ons heen is continu in beweging en daarmee ook ons werk. Hier moeten we tijdig en adequaat op reageren. Flexibiliteit en vitaliteit zijn voor onze organisatie én onze medewerkers dan ook belangrijke speerpunten. Met de kennis van onze mensen bouwen we verder aan onze klantgerichte dienstverlening. Het Kadaster is een mensgerichte organisatie die jouw ambities de ruimte geeft en waar jij het gevoel krijgt dat jouw kennis ertoe doet.

Toon meerToon minder

Wat wij vragen

Functie eisen (knock-out criteria):
1. Academisch werk- en denkniveau.
2. Minimaal 8 jaar ervaring als Communicatie adviseur met het opzetten van Communicatie trajecten binnen IT samenwerkingsprogramma’s of grote projecten binnen de overheid.
3. Ruime ervaring met communicatie trajecten binnen (overheids) programma’s, aangetoond in meerdere opdrachten.
4. Recente ervaring (in de afgelopen 10 jaar minimaal 5 jaar) binnen een organisatie die als ZBO wettelijke taken uitvoert.
5. Ervaring met het schrijven en uitvoeren van Communicatie plannen. Aangetoonde ervaring middels uitgevoerde opdracht.
6. Aantoonbare ervaring met een communicatie rol binnen een calamiteiten organisatie.
7. Minimaal 4 jaar aantoonbare ervaring met het Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO) en de DSO-LV (de landelijke voorziening).
8. Aantoonbare kennis en ervaring met het Open Stelsel voor Derden.
9. Minimaal 5 jaar ervaring met Scaled Agile/SAFe
10.Minimaal 4 jaar ervaring met Confluence

Toon meerToon minder

Wat wij bieden

Ben jij als professional op zoek naar een interessante opdracht waarin jij het verschil kunt maken? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Bij ICQ Groep krijg je de kans om te werken aan uitdagende projecten bij verschillende opdrachtgevers. Je krijgt de mogelijkheid om jezelf voortdurend te ontwikkelen en nieuwe kennis op te doen. We zijn op zoek naar talent zoals jij, dus waar wacht je nog op? We seek you!

Toon meerToon minder

Meer informatie

Ben je klaar om jezelf te onderscheiden? Hier is hoe je jouw aanbieding kunt laten opvallen:- CV in topvorm: Stuur ons je CV in Word-formaat, perfect afgestemd op de taal van de uitvraag. Laat zien dat je oog hebt voor detail en professionaliteit.- Persoonlijke motivatie: Schrijf een motiverend verhaal in de 'ik-vorm'. We willen jouw unieke stem horen! Geef ons een beknopt, maar krachtig overzicht van hoe jij past binnen deze opdracht. Licht puntsgewijs toe hoe jouw vaardigheden en ervaringen naadloos aansluiten op onze eisen en wensen.- Jouw beschikbaarheid: Vertel ons wanneer je kunt starten, hoeveel uren je beschikbaar bent per week en je eventuele vakantieplannen. - Financiële details: Wees duidelijk over je uurtarief of salaris, specifiek voor deze aanvraag. Inclusief reis- en verblijfskosten en exclusief BTW. Openheid zorgt voor een vlotte samenwerking.

Belangrijke notities:- Exclusiviteit gegarandeerd: Jouw aanbieding is exclusief voor ons. Dit betekent dat je uniek bent in onze overwegingen voor deze specifieke aanvraag.- Kwaliteit in je CV: Jouw CV dient een duidelijke aansluiting te tonen op onze functie-eisen en -wensen. Dit vergroot de kans op een succesvolle behandeling van jouw aanbieding. Laat zien hoe jij de perfecte match bent!- Wij houden je op de hoogte tijdens het selectieproces: Heb je vragen? Wij zijn er om ze te beantwoorden.

Ben jij de kandidaat die wij zoeken? Stuur ons jouw aanbieding met deze elementen en maak indruk! We kijken uit naar jouw bijdrage.

Toon meerToon minder

Spreekt deze opdracht je aan?

Spreekt deze opdracht je aan? Solliciteer dan snel of deel deze met iemand die hier perfect bij past!

Onze recruiter

Birkan Albayrak

Als recruiter bij ICQ Groep, help ik je bij het vinden van de juiste baan en ondersteun ik je graag!

Solliciteer