Senior communicatieadviseur
Utrecht heeft jou nodig! Je komt te werken bij het organisatieonderdeel Marketing- en Communicatie (M&C) in het team Sociaal en Veilig. Als senior communicatieadviseur voor het sociaal domein maak je écht het verschil voor de stad. Je bent sparringpartner voor een managementteam, vertaalt beleid naar een communicatiestrategie en coördineert een team communicatieadviseurs. Je werkt aan complexe, maatschappelijke opgaven en bouwt mee aan communicatie die ertoe doet. Je verbindt mensen, thema’s en belangen, en zorgt dat communicatie bijdraagt aan de doelen van de organisatie én de stad. Klaar om impact te maken in een stad die volop in beweging is?
- Plaats Utrecht
- Uren per week 32 tot 36 uren per week
- Opleiding HBO / WO
- Vakgebied Marketing & Communicatie
- Contracttype Interim / ZZP / Tijdelijke loondienst ICQ / Detachering
- Aanvraagnummer 7221-C
Over de functie
Voor Gemeente Utrecht zijn wij op zoek naar een Senior communicatieadviseur.
Korte beschrijving speelveld:
Utrecht heeft jou nodig! Je komt te werken bij het organisatieonderdeel Marketing- en Communicatie (M&C) in het team Sociaal en Veilig. Als senior communicatieadviseur voor het sociaal domein maak je écht het verschil voor de stad. Je bent sparringpartner voor een managementteam, vertaalt beleid naar een communicatiestrategie en coördineert een team communicatieadviseurs. Je werkt aan complexe, maatschappelijke opgaven en bouwt mee aan communicatie die ertoe doet. Je verbindt mensen, thema’s en belangen, en zorgt dat communicatie bijdraagt aan de doelen van de organisatie én de stad. Klaar om impact te maken in een stad die volop in beweging is?
Opdrachtomschrijving:
- Als senior communicatieadviseur voor het sociaal domein ben je gesprekspartner voor een MT binnen het sociaal domein. In dit geval voor het organisatieonderdeel Werk en Inkomen. Je bent goed ingevoerd in het beleid en de doelstellingen van Werk en Inkomen, je kent de strategische ontwikkelingen en brengt communicatieve vraagstukken in beeld.
- Coördineren van het team communicatieadviseurs die vanuit Marketing en Communicatie werken bij Werk en Inkomen (coördinatie op inhoud)
- In kaart brengen bij welke inhoudelijke opgaves van het organisatieonderdeel we met communicatie echt impact kunnen maken in 2026. Daarover voer je het gesprek met inhoudelijk betrokkenen.
- Je weet wat er sociaal domein breed speelt en bij de betrokken wethouders. Je houdt je collega communicatieadviseurs op de hoogte van de ontwikkelingen vanuit beleid.
- Je bent sparringpartner voor de communicatieadviseurs in het team en het MT van Werk en Inkomen, denkt mee over prioriteitstelling, inhoudelijke en communicatiekeuzen. Je ziet de samenhang tussen vraagstukken en weet die ook te verbinden.
- Je bent de senior-adviseur bij complexe en/of strategische vraagstukken. Als het nodig is, stuur je het communicatieteam aan dat aan een opgave werkt. De nadruk in jouw werk ligt op strategieontwikkeling, grote lijn uitzetten en strategisch advies. Je zorgt er ook voor dat de strategie gerealiseerd wordt. Daar draag je zelf ook aan bij. De invulling van de rol kan wisselen afhankelijk van de fase, de communicatieopgave en het team.
Resultaat van de opdracht:
Wanneer is deze opdracht succesvol voltooid?
- Je hebt voor de communicatieprioriteiten in 2026 een communicatiestrategie gemaakt.
- Je hebt samen met de communicatieadviseurs in het team in kaart gebracht welke opdrachten in 2026 opgepakt gaan worden (en welke niet).
- Je hebt samen met de andere senior adviseurs in het sociaal domein de samenwerking versterkt en jullie werken ook samen aan domein overstijgende prioriteiten.
- Je hebt samen met de andere senior adviseurs communicatieadviseurs in het sociaal domein het werken volgens de methode communiceren met focus geïmplementeerd als werkwijze bij het hele team communicatieadviseurs.
Deze opdracht kan worden afgerond als er een duidelijk communicatie raamwerk ligt voor 2026 waar bovenstaande punten in verwerkt zijn.
Jij hebt:
- Wo werk- en denkniveau.
- Minimaal 5 jaar relevante werkervaring in strategische communicatieadvisering
- Je hebt ervaring met het inhoudelijk coördineren en coachen van een communicatieteam
- Je hebt ervaring/affiniteit met werken in het sociaal domein (ja/nee)
- Je hebt werkervaring in een politiekbestuurlijke omgeving waardoor je weet hoe je je vanuit deze rol moet verhouden tot verschillende perspectieven, bij voorkeur bij een grote gemeente
Verder herken je je in de volgende competenties/vaardigheden:
- Coördineren en prioriteren: Je bent in staat om samen met de opdrachtgever prioriteiten te stellen binnen de veelheid aan onderwerpen in het sociaal domein. Daarnaast weet je je collega's uit het team goed te matchen op de verschillende vraagstukken, ze te coachen, inspireren en begeleiden.
- Omgevingsbewustzijn: Je schakelt snel en denkt strategisch mee over complexe vraagstukken waarin politiek, bewoners en maatschappelijke partners een rol spelen. Je bent daarin niet alleen een stevige sparringpartner, maar doet ook actief mee om communicatie écht van waarde te laten zijn.
- Verbinden: Je zoekt actief de samenwerking op met communicatiecollega’s, het MT en andere betrokkenen binnen het sociaal domein. Je brengt partijen samen, stemt belangen op elkaar af en zorgt voor een gezamenlijke lijn in de communicatie. Je weet ook externe spelers – zoals maatschappelijke partners of andere overheden, op het juiste moment te betrekken. Je draagt bij aan een open en constructieve samenwerking waarin iedereen zich gehoord voelt.
- Proactief/Initiatief nemen: Je signaleert kansen en knelpunten vroegtijdig, komt zelf met voorstellen en neemt initiatief om processen in gang te zetten waarmee we echt impact maken met communicatie. Daarbij kijk je o.a. naar wat nodig is om de organisatie communicatiever maken.
Algemene informatie m.b.t. de aanvraag:
Locatie: Utrecht
Begindatum: zsm/uiterlijk 1 december 2025
Einddatum: tot 1 april 2026
Duur: 5 maanden
Optie op verlenging: ja
Inzet per week: 32-36 uur
Tarief: marktconform
Sluitingsdatum: 06-11-2025
Sluitingstijd: 09:00 uur
Intakegesprek: 13 en 14 november
Over de organisatie
Utrecht een kleine grote stad? Dat zijn we allang niet meer. Als één van de vier grootste steden in Nederland willen wij ruimte geven aan onze ambities. Want steeds meer mensen kiezen voor onze mooie stad in het midden van het land: in 2027 telt Utrecht voor het eerst meer dan 400.000 inwoners. Natuurlijk brengt dit vraagstukken met zich mee. Bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid, wonen, sociale voorzieningen en infrastructuur.
Ons belangrijkste doel is een gezonde en prettige leefomgeving voor iedereen. Ook als we groeien. En dat pakken we op z’n Utrechts aan: met elkaar. Wij staan voor een stad waar we naar elkaar omkijken, waar iedereen zich thuis voelt en waar iedereen mee kan doen. Ook binnen onze organisatie. Daarbij handelen we naar onze kernwaarden: open, wendbaar, scherp en betrouwbaar.
Ons opvallende en moderne stadskantoor staat direct naast station Utrecht Centraal. Dit is de centrale plek waar inwoners snel geholpen worden én het is de plek waar jij lekker kunt werken en collega’s kunt ontmoeten. Veel van onze collega’s zijn dagelijks zichtbaar in de stad. Daarnaast werken er collega’s op verschillende locaties door de hele stad, zoals bij de zwembaden en op de wijkbureaus.
Met ruim 4.500 collega’s beschikt onze organisatie over een groot netwerk, zowel in de organisatie en in de stad als op nationaal en internationaal niveau. Die omvang maakt het mogelijk om écht verschil te maken in Utrecht. We bieden ruimte aan iedereen, met talent als basis en diversiteit als kracht. Laat jouw ambitie spreken en groei mee met de stad. Dé plek waar je de ruimte krijgt om jouw talent in te zetten zoals jij wilt. Met elkaar maken we er werk van. Want wat jij kan, heeft Utrecht nodig.
Wat wij vragen
Eisen:
- Je bent de afgelopen 2 jaar niet in loondienst geweest bij de Gemeente Utrecht voor dezelfde/vergelijkbare werkzaamheden.
- Je beschikt over wo werk- en denkniveau.
- Je hebt minimaal 5 jaar relevante werkervaring in strategische communicatieadvisering.
- Je hebt ervaring met het werken in een politiekbestuurlijke omgeving.
Wensen:
- Je hebt bij voorkeur ervaring opgedaan bij een grote gemeente.
- Je hebt ervaring/affiniteit met werken in het sociaal domein.
- Ervaring met het inhoudelijk coördineren en coachen van een communicatieteam.
Wat wij bieden
Ben jij als professional op zoek naar een interessante opdracht waarin jij het verschil kunt maken? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Bij ICQ Groep krijg je de kans om te werken aan uitdagende projecten bij verschillende opdrachtgevers. Je krijgt de mogelijkheid om jezelf voortdurend te ontwikkelen en nieuwe kennis op te doen. We zijn op zoek naar talent zoals jij, dus waar wacht je nog op? We seek you!
Meer informatie
Meer informatie:
Zo zorg je ervoor dat jouw aanbieding opvalt:
CV in topvorm: Lever je CV aan in Word-formaat, in de taal van de opdracht en in een professionele en prettige leesbare lay-out. Maak het CV niet langer dan 7 pagina’s. Laat zien dat je oog hebt voor detail.
Persoonlijke motivatie: Schrijf een overtuigende motivatie in de 'ik-vorm’, waarin je kort en bondig ingaat op de scope van de opdracht. Licht puntsgewijs toe hoe jij aansluit bij de gestelde eisen en wensen.
Beschikbaarheid: Vermeld per wanneer je beschikbaar bent, hoeveel uren per week je kunt werken en of je vakantieplannen hebt.
Tarief of maandsalaris: Vermeld je uurtarief (exclusief BTW) of maandsalaris, specifiek voor deze opdracht, inclusief reis- en eventuele verblijfskosten.
N.B.
Voor deze opdracht werk je uitsluitend met ons samen. Dit betekent dat je je niet via andere intermediairs voor dezelfde opdracht inschrijft. Zo voorkomen we verwarring in het selectieproces en maximaliseren we jouw kansen.
Onvolledige aanbiedingen kunnen we niet in behandeling nemen.
Wij houden je op de hoogte van elke stap in het selectieproces: Heb je vragen? Wij zijn er om ze te beantwoorden.