Marketingstrateeg
We onderscheiden diverse doelgroepen: voltijd scholieren, professionals, werkveld voor leven lang leren en de zakelijke dienstverlening. Binnen die doelgroepen zijn er ook weer subgroepen te onderscheiden, bijv. MBO en havo/vwo. We willen per doelgroep kijken welke boodschap het beste aansluit, waar de behoeftes liggen, hoe we hierop kunnen inspelen en via welke kanalen zij te bereiken zijn. Kortom: van aanbod gestuurd communiceren naar inspelen op de vraag en behoeften vanuit de doelgroep(en).
- Plaats Eindhoven
- Uren per week 24 tot 40 uren per week
- Opleiding HBO
- Vakgebied Marketing & Communicatie
- Contracttype Interim / ZZP / Tijdelijke loondienst ICQ / Detachering
- Aanvraagnummer 6089-B
Over de functie
Voor Fontys Hogeschool zijn wij op zoek naar een Marketingstrateeg
Opdracht:
Fontys Technische Bedrijfskunde en Toegepaste Natuurwetenschappen zoeken een ervaren marketingstrateeg die een heldere en effectieve marketingstrategie ontwikkelt om de profilering en positionering van de opleidingen te versterken. De studentenaantallen lopen terug, terwijl de arbeidsmarkt een groeiende behoefte heeft aan technisch (bedrijfskundige) en natuurwetenschappelijke professionals. Het beoogde effect met deze profilering en strategie is de interesse wekken van een grotere groep potentials, een stijging creëren in het aantal potentials dat onze studiekeuzeactiviteiten bezoekt én verhoging van de conversie (aantal potentials dat zich daadwerkelijk aanmeldt en inschrijft).
We onderscheiden diverse doelgroepen: voltijd scholieren, professionals, werkveld voor leven lang leren en de zakelijke dienstverlening. Binnen die doelgroepen zijn er ook weer subgroepen te onderscheiden, bijv. MBO en havo/vwo. We willen per doelgroep kijken welke boodschap het beste aansluit, waar de behoeftes liggen, hoe we hierop kunnen inspelen en via welke kanalen zij te bereiken zijn. Kortom: van aanbod gestuurd communiceren naar inspelen op de vraag en behoeften vanuit de doelgroep(en).
Naast deze opdracht is er ruimte om een bredere strategie te ontwikkelen voor de positionering van techniek voor Fontys in het algemeen, als sector, maar ook als dé partner op het gebied van techniekonderwijs richting het werkveld. Dit vraag om een goed onderbouwde aanpak die zowel de aantrekkelijkheid van onze technische opleidingen vergroot als de verbinding met het werkveld versterkt. Het ultieme doel hierbij zou zijn dat in Eindhoven en omgeving als het om (bèta)techniek studeren gaat, iedereen direct aan Fontys denkt of Fontys adviseert.
Opleidingen:
Fontys Technische Bedrijfskunde:
- Bachelor Technische Bedrijfskunde voltijd (NL)
- Bachelor Industrial Engineering and Management voltijd (EN)
- Associate degree Technische Bedrijfskunde voltijd
- Associate degree Technische Bedrijfskunde deeltijd
- Bachelor Technische Bedrijfskunde deeltijd
Fontys Toegepaste Natuurwetenschappen
- Bachelor Applied Science voltijd (NL)
- Bachelor Applied Science – Chemistry and Chemical Engineering voltijd (EN)
- Bachelor Technische Natuurkunde voltijd (NL)
- Bachelor Applied Physics voltijd (NL)
- Master Applied Quantum Technology voltijd (EN)
Werkzaamheden:
- Ontwikkelen van een strategische marketingaanpak om de profileringen van beide instituten te versterken.
- Analyseren en/of vergaren van doelgroep inzichten: wat zijn de doelgroepen, hoe bereiken we deze het beste & welke boodschap slaat aan bij die specifieke doelgroepen. Dit willen we ook toetsen bij onze doelgroep. Marktonderzoek en marktontwikkelingen ter onderbouwing van de strategie.
- Data-driven marketingplan opstellen.
- Opstellen en uitvoeren van gerichte marketingcampagnes in samenwerking met het marketing- en communicatieteam en de bredere communicatiestrategie vanuit Fontys algemeen.
- Adviseren over effectieve communicatiemiddelen (inhoud, vorm, frequentie, stijl) en kanalen om de opleiding beter onder de aandacht te brengen.
- Bovenstaande aanpak verbreden naar een strategische aanpak voor het vergroten van de interesse in techniek als geheel, in nauwe afstemming met onze huidige Fontys Junior Academie.
Deeltaken Fontys Toegepaste Natuurwetenschappen:
- Het aanscherpen van de profilering van de opleidingen van Fontys Toegepaste Natuurwetenschappen en dat door te vertalen naar ‘het verhaal/verhalen’ die wij aan studiekiezers en hun beïnvloeders willen vertellen.
- Samen met het voorlichtingsteam de belangrijkste doelgroepen identificeren, de sterke punten van onze opleidingen in kaart brengen en het verhaal ontwikkelen dat we willen vertellen aan studiekiezers en hun beïnvloeders.
- Het ontwikkelen van richtlijnen voor onze wervings- en voorlichtingsuitingen, die aansluiten bij de aangescherpte positionering van onze opleidingen en ook betrekking hebben op de communicatie over onderzoeksresultaten naar studiekiezers, hun ouders en de regionale bevolking.
- Aantrekkelijkheid van bèta opleidingen vergroten en de verbinding met het werkveld versterken.
Profiel:
- Ruime ervaring in marketingstrategie en positionering, bij voorkeur binnen het onderwijs of de technische sector.
- Sterke analytische vaardigheden en in staat om data en marktinzichten te vertalen naar concrete acties.
- Ervaring met doelgroepgerichte marketing en het opzetten van effectieve campagnes.
- Strategisch denkvermogen gecombineerd met een pragmatische aanpak.
Algemene informatie m.b.t. de aanvraag:
Locatie: Eindhoven
Begindatum: z.s.m.
Einddatum: t/m 31-12-2025
Optie op verlenging: ja
Inzet per week: 24-40 uur
Tarief: marktconform
Sluitingsdatum: 12-06-2025
Sluitingstijd: 09:00 uur
Intakegesprek: na de sluitingsdatum
Over de organisatie
Iedereen die bij Fontys zijn talent wil ontwikkelen, is welkom. We bieden tientallen opleidingen en cursussen aan, in alle soorten en maten en op bijna ieder gebied van de arbeidsmarkt.
Ons onderwijs is nauw verbonden met ons praktijkgericht onderzoek. In een authentieke setting dragen onderzoekers, studenten en docenten samen met het werkveld, bij aan innovatie in de regio. En aan het oplossen van complexe maatschappelijke vraagstukken. Fontys for Society!
Wat wij vragen
- Vanaf juli 2025 minimaal drie dagen per week beschikbaar.
- Beschikt over minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring met het ontwikkelen van marketingstrategieën en positieoneringsvraagstukken.
Wensen:
- Aantoonbare ervaring met het opstellen van een marketingstrategie binnen het onderwijs en/of de technische sector.
- Je hebt ervaring met het uitvoeren of toepassen van marktonderzoek in marketingtrajecten.
Wat wij bieden
Ben jij als professional op zoek naar een interessante opdracht waarin jij het verschil kunt maken? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Bij ICQ Groep krijg je de kans om te werken aan uitdagende projecten bij verschillende opdrachtgevers. Je krijgt de mogelijkheid om jezelf voortdurend te ontwikkelen en nieuwe kennis op te doen. We zijn op zoek naar talent zoals jij, dus waar wacht je nog op? We seek you!
Meer informatie
Zo zorg je ervoor dat jouw aanbieding opvalt:
CV in topvorm: Lever je CV aan in Word-formaat, in de taal van de opdracht en in een professionele en prettige leesbare lay-out. Maak het CV niet langer dan 7 pagina’s. Laat zien dat je oog hebt voor detail.
Persoonlijke motivatie: Schrijf een overtuigende motivatie in de 'ik-vorm’, waarin je kort en bondig ingaat op de scope van de opdracht. Licht puntsgewijs toe hoe jij aansluit bij de gestelde eisen en wensen.
Beschikbaarheid: Vermeld per wanneer je beschikbaar bent, hoeveel uren per week je kunt werken en of je vakantieplannen hebt.
Tarief of maandsalaris: Vermeld je uurtarief (exclusief BTW) of maandsalaris, specifiek voor deze opdracht, inclusief reis- en eventuele verblijfskosten.
N.B.
Voor deze opdracht werk je uitsluitend met ons samen. Dit betekent dat je je niet via andere intermediairs voor dezelfde opdracht inschrijft. Zo voorkomen we verwarring in het selectieproces en maximaliseren we jouw kansen.
Onvolledige aanbiedingen kunnen we niet in behandeling nemen.
Wij houden je op de hoogte van elke stap in het selectieproces: Heb je vragen? Wij zijn er om ze te beantwoorden.