Interim-directeur Marketing & Communicatie
Utrecht heeft jou nodig! Utrecht is één van de snelst groeiende steden van Nederland. De stad staat nationaal en internationaal bekend als centrum van kennis, cultuur, sport en innovatie. Tegelijkertijd brengt die groei grote vraagstukken met zich mee: woningbouw, duurzaamheid, bereikbaarheid en sociale samenhang. Voor al deze opgaven is heldere, consistente en geloofwaardige communicatie essentieel.
- Plaats Utrecht
- Uren per week 36 uren per week
- Opleiding HBO
- Vakgebied Marketing & Communicatie
- Contracttype Tijdelijke loondienst ICQ / Detachering
- Aanvraagnummer 7087-C
Over de functie
Voor Gemeente Utrecht zijn wij op zoek naar een Interim-directeur Marketing & Communicatie.
NB. In het kader van de wDBA kan deze opdracht alleen op basis van “detachering” worden uitgevoerd. ICQ Groep biedt hiervoor diverse mogelijkheden. Hierbij kun je rekenen op een aantrekkelijk salaris en uitstekende arbeidsvoorwaarden. Geïnteresseerd in de mogelijkheden die wij daarvoor bieden? Ga dan naar https://www.icq-groep.nl/over-icq/nieuws/actueel/update-wet-dba-wij-zijn-er-klaar-voor-jij-ook
Opdrachtgever:
Utrecht heeft jou nodig! Utrecht is één van de snelst groeiende steden van Nederland. De stad staat nationaal en internationaal bekend als centrum van kennis, cultuur, sport en innovatie. Tegelijkertijd brengt die groei grote vraagstukken met zich mee: woningbouw, duurzaamheid, bereikbaarheid en sociale samenhang. Voor al deze opgaven is heldere, consistente en geloofwaardige communicatie essentieel.
De afdeling Marketing & Communicatie (M&C) speelt hierin een centrale rol. Met ruim 130 professionals en een breed palet aan disciplines is het team verantwoordelijk voor het verbinden van bestuur, organisatie en stad. De afdeling vertaalt bestuurlijke keuzes naar toegankelijke communicatie voor inwoners en partners, en draagt bij aan de profilering van Utrecht als stad van gezond stedelijk leven.
De in 2024 vastgestelde Koers M&C markeert een nieuwe fase: sterker sturen op prioriteiten, meer regie op communicatie en het hanteren van uniforme processen. De interim-directeur M&C brengt deze koers verder, zorgt voor verdere professionalisering van het vak en geeft richting aan de benodigde veranderingen. Daarbij borg je continuïteit, maar schroom je niet om besluiten te nemen die nodig zijn voor vooruitgang en slagkracht. Je treedt op als boegbeeld voor de afdeling, geeft zichtbaar richting en maakt samen met het MT één duidelijk en inspirerend verhaal naar medewerkers en organisatie.
Omdat de huidige directeur in verband met ziekte langdurig afwezig is, zoeken we een interim-directeur die de afdeling tijdelijk (naar verwachting circa één jaar), maar volwaardig aanstuurt en de ingezette koers vasthoudt én verder brengt.
Als interim-directeur Marketing en Communicatie maak je deel uit van het team van organisatiedirecteuren en val je in het domein Bedrijfsvoering. In Utrecht noemen we onze ambtelijke top ‘de 20’. Je bent een belangrijke adviseur voor het college van B&W en de concerndirectie en hebt daardoor een grote rol in de positionering van de gemeente. Je stuurt het managementteam van M&C (6 fte) aan, versterkt het MT als collectief, bewaakt de bedrijfsvoering en bent verantwoordelijk voor de kwaliteit en impact van de communicatie van de gemeente. Binnen de gemeente werken we volgens de principes van Duidelijk, Resultaatgericht en Aanspreekbaar (DRA). Van de interim-directeur verwachten we dat deze principes zichtbaar toegepast en uitgedragen worden in de dagelijkse praktijk.
Ook vertegenwoordig je Utrecht in de regio, zo ben je samen met de directeur Culturele Zaken mede-opdrachtgever van Utrecht Marketing; de directeur Culturele Zaken vervult hierbij de leidende rol. Daarnaast heb je een centrale rol in crisiscommunicatie en ben je als WOR-bestuurder verantwoordelijk voor de soepele relatie en prettige samenwerking met de medezeggenschap.
Opdrachtomschrijving:
De interim-directeur Marketing en Communicatie:
- Adviseert bestuur en directie op strategisch niveau over communicatie en marketing en is daarbij het eerste aanspreekpunt voor het college.
- Geeft leiding aan het MT van de afdeling, versterkt het MT als collectief, bewaakt de positionering en borgt eigenaarschap en gezamenlijk leiderschap.
- Stuurt en begeleidt vanuit verbinding en in lijn met de DRA-principes.
- Brengt de ingezette koers verder, met focus op regie, prioritering en het realiseren van afspraken. Combineert stabiliteit met het lef om keuzes te maken en verbeteringen door te voeren die de afdeling scherper en slagvaardiger maken.
- Verstevigt en borgt daarbij de profilering en positionering van de afdeling M&C, zowel binnen de organisatie als extern.
- Stuurt op stabiele bedrijfsvoering en transparante verantwoording, ook in het licht van de bezuinigingsopgave (ca. €1,4 miljoen).
- Is ambtelijk mede-opdrachtgever van Utrecht Marketing.
- Is eindverantwoordelijk voor crisiscommunicatie en borgt de paraatheid van de organisatie.
- De rol vraagt flexibiliteit: dit is geen 9-tot-5 functie. Je bent beschikbaar wanneer de situatie dat vraagt, bijvoorbeeld bij piket of in crisissituaties.
- Onderhoudt een constructieve dialoog met de medezeggenschap.
Resultaat van de opdracht:
De opdracht is geslaagd wanneer:
- De afdeling M&C stabiel en effectief functioneert onder tijdelijke leiding.
- Bestuur en medewerkers duidelijkheid, vertrouwen en overtuigingskracht ervaren, in combinatie met meer focus en slagkracht.
- Het MT zichtbaar eenduidig optreedt en als inspirerend en verbindend wordt ervaren.
- De ingezette koers M&C is doorontwikkeld en merkbaar verankerd in de praktijk. De profilering en positionering van de afdeling is versterkt en zichtbaar in de organisatie en stad.
- De bezuinigingsopgave is gerealiseerd.
- Het bestuur gezaghebbend en strategisch communicatieadvies ervaart.
- Crisiscommunicatie op orde is en adequaat functioneert.
- Samenwerking met Utrecht Marketing en partners in de regio versterkt is.
- De WOR-rol met zorgvuldigheid en openheid wordt ingevuld.
- De organisatie sterker en professioneler is geworden, in lijn met de DRA-principes.
Gewenst profiel:
- Afgeronde academische opleiding, bij voorkeur in communicatie, marketing of bestuurs-/organisatiewetenschappen.
- Aantoonbare leidinggevende ervaring binnen een gemeentelijke, provinciale of rijksorganisatie
- Aantoonbare meerjarige (meer dan 7 jaar) ervaring als eindverantwoordelijke (afdelingshoofd, directeur) van een grote communicatieafdeling bij een gemeente of andere overheid.
- Ervaring met advisering op bestuurlijk niveau (college van B&W of vergelijkbaar)
- Ervaring met crisiscommunicatie en advisering op directieniveau.
- Ervaring met stakeholdermanagement en regiopositionering.
- Ervaring met verandering, reorganisaties of bezuinigingen.
Benodigde vaardigheden/soft skills:
- Communicatief sterk en transparant: legt helder uit, maakt complexe thema’s toegankelijk en is open naar verschillende stakeholders, ook richting medewerkers en organisatie.
- Bestuurlijk sensitief en omgevingsbewust: beweegt effectief in een omgeving met uiteenlopende belangen en druk.
- Inspirerend boegbeeld: nieuwsgierig en enthousiasmerend: neemt de groep mee, creëert energie en vertrouwen, straalt overtuigingskracht uit.
- Toegankelijk, verbindend en resultaatgericht: een warme doch zakelijke peoplemanager die eigenaarschap stimuleert, betrokken is en sociale veiligheid borgt, ook onder druk of in financieel krappe tijden. Staat open voor andere perspectieven en vervult een voorbeeldrol in het stimuleren van diversiteit en inclusie binnen de afdeling en de organisatie.
Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zo’n inclusief mogelijke organisatie te zijn.
Algemene informatie m.b.t. de aanvraag:
Locatie: Utrecht
Begindatum: 1 november 2025
Einddatum: tot 30 oktober 2026
Duur: 12 maanden
Optie op verlenging: ja
Inzet per week: 36 uur
Tarief: marktconform
Sluitingsdatum: 26-10-2025
Sluitingstijd: 09:00 uur
Intakegesprek: n.t.b.
Over de organisatie
Utrecht een kleine grote stad? Dat zijn we allang niet meer. Als één van de vier grootste steden in Nederland willen wij ruimte geven aan onze ambities. Want steeds meer mensen kiezen voor onze mooie stad in het midden van het land: in 2027 telt Utrecht voor het eerst meer dan 400.000 inwoners. Natuurlijk brengt dit vraagstukken met zich mee. Bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid, wonen, sociale voorzieningen en infrastructuur.
Ons belangrijkste doel is een gezonde en prettige leefomgeving voor iedereen. Ook als we groeien. En dat pakken we op z’n Utrechts aan: met elkaar. Wij staan voor een stad waar we naar elkaar omkijken, waar iedereen zich thuis voelt en waar iedereen mee kan doen. Ook binnen onze organisatie. Daarbij handelen we naar onze kernwaarden: open, wendbaar, scherp en betrouwbaar.
Ons opvallende en moderne stadskantoor staat direct naast station Utrecht Centraal. Dit is de centrale plek waar inwoners snel geholpen worden én het is de plek waar jij lekker kunt werken en collega’s kunt ontmoeten. Veel van onze collega’s zijn dagelijks zichtbaar in de stad. Daarnaast werken er collega’s op verschillende locaties door de hele stad, zoals bij de zwembaden en op de wijkbureaus.
Met ruim 4.500 collega’s beschikt onze organisatie over een groot netwerk, zowel in de organisatie en in de stad als op nationaal en internationaal niveau. Die omvang maakt het mogelijk om écht verschil te maken in Utrecht. We bieden ruimte aan iedereen, met talent als basis en diversiteit als kracht. Laat jouw ambitie spreken en groei mee met de stad. Dé plek waar je de ruimte krijgt om jouw talent in te zetten zoals jij wilt. Met elkaar maken we er werk van. Want wat jij kan, heeft Utrecht nodig.
Wat wij vragen
Eisen:
- Je bent de afgelopen 2 jaar niet in loondienst geweest bij de Gemeente Utrecht voor dezelfde/vergelijkbare werkzaamheden.
- Aantoonbare leidinggevende ervaring binnen een (semi) gemeentelijke, provinciale of rijksorganisatie.
Wensen:
- Je hebt een afgeronde academische opleiding.
- Je hebt een afgeronde studie in communicatie, marketing of bestuurs-/organisatiewetenschappen.
- Je hebt aantoonbare meerjarige ervaring als eindverantwoordelijke (afdelingshoofd, directeur) van een grote communicatieafdeling bij een gemeente of andere overheid.
- Je hebt ervaring met advisering op bestuurlijk niveau (college van B&W of vergelijkbaar).
- In welke mate heb je ervaring met citymarketing of regiopartnerschappen (bijv. met een regionale marketingorganisatie)?
- Hoe structureel heb je samengewerkt met medezeggenschap in eerdere opdrachten?
- Je kunt een situatie beschrijven waarin je als directeur of afdelingshoofd regie en focus hebt aangebracht binnen een complexe communicatieorganisatie. Welke stappen heb je gezet om processen te uniformeren of prioriteiten aan te scherpen, en wat was het meetbare effect?
Wat wij bieden
Ben jij als professional op zoek naar een interessante opdracht waarin jij het verschil kunt maken? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Bij ICQ Groep krijg je de kans om te werken aan uitdagende projecten bij verschillende opdrachtgevers. Je krijgt de mogelijkheid om jezelf voortdurend te ontwikkelen en nieuwe kennis op te doen. We zijn op zoek naar talent zoals jij, dus waar wacht je nog op? We seek you!
Meer informatie
Meer informatie:
Zo zorg je ervoor dat jouw aanbieding opvalt:
CV in topvorm: Lever je CV aan in Word-formaat, in de taal van de opdracht en in een professionele en prettige leesbare lay-out. Maak het CV niet langer dan 7 pagina’s. Laat zien dat je oog hebt voor detail.
Persoonlijke motivatie: Schrijf een overtuigende motivatie in de 'ik-vorm’, waarin je kort en bondig ingaat op de scope van de opdracht. Licht puntsgewijs toe hoe jij aansluit bij de gestelde eisen en wensen.
Beschikbaarheid: Vermeld per wanneer je beschikbaar bent, hoeveel uren per week je kunt werken en of je vakantieplannen hebt.
Tarief of maandsalaris: Vermeld je uurtarief (exclusief BTW) of maandsalaris, specifiek voor deze opdracht, inclusief reis- en eventuele verblijfskosten.
N.B.
Voor deze opdracht werk je uitsluitend met ons samen. Dit betekent dat je je niet via andere intermediairs voor dezelfde opdracht inschrijft. Zo voorkomen we verwarring in het selectieproces en maximaliseren we jouw kansen.
Onvolledige aanbiedingen kunnen we niet in behandeling nemen.
Wij houden je op de hoogte van elke stap in het selectieproces: Heb je vragen? Wij zijn er om ze te beantwoorden.