Communicatie Adviseur/Projectmanager Klantcontactstrategie
Met het implementeren en doorontwikkelen van haar klantcontactstrategie werkt KVK aan het verder professionaliseren van klantcontact richting 2,4 miljoen ondernemers, verenigingen en stichtingen. Een belangrijk onderdeel hierbinnen is uniformiteit: het realiseren van een eenduidige en herkenbare klantbeleving over alle kanalen. Eraan werken om dit te realiseren is projectmatig ingericht en verbindt de ervaringsprincipes van het KVK DNA met kanaalcommunicatie.
- Plaats Utrecht
- Uren per week 40 uren per week
- Opleiding HBO
- Vakgebied Marketing & Communicatie
- Contracttype Interim / ZZP / Tijdelijke loondienst ICQ / Detachering
- Aanvraagnummer 7082-A
Over de functie
Voor de Kamer van Koophandel zijn wij op zoek naar een Communicatie Adviseur/Projectmanager Klantcontactstrategie.
Opdracht:
Met het implementeren en doorontwikkelen van haar klantcontactstrategie werkt KVK aan het verder professionaliseren van klantcontact richting 2,4 miljoen ondernemers, verenigingen en stichtingen. Een belangrijk onderdeel hierbinnen is uniformiteit: het realiseren van een eenduidige en herkenbare klantbeleving over alle kanalen. Eraan werken om dit te realiseren is projectmatig ingericht en verbindt de ervaringsprincipes van het KVK DNA met kanaalcommunicatie. Dit met focus op correspondentie (brieven, formulieren, nieuwsbrieven, CX-teksten). Hiermee wordt de klanttevredenheid vergroot, de merkbeleving versterkt en interne processen efficiënter ingericht. De communicatie adviseur/projectmanager voert regie op dit traject om tot meer uniforme klantbediening te komen. In deze rol is het belangrijk om kennis te hebben van bedieningsconcepten alsmede een stevige marketing- en communicatie-achtergrond op het gebied van merkpositionering en het uitdragen van merk- en servicebeloften in (klant)communicatie. Hierbij worden de volgende activiteiten uitgevoerd:
- Zelfstandig uitvoeren van de opdracht in afstemming met opdrachtgevers (manager Marketing en programmamanager klantcontactstrategie);
- Regelmatig rapporteren over voortgang;
- Bewaken van planning en kwaliteit van de opgeleverde communicatiemiddelen;
waarbij de volgende resultaten opgeleverd worden:
- Levert een analyse van de huidige communicatiemiddelen en levert, in overleg met Klantreisexperts en Medewerkers Waardevol Klantcontact/Bedieningsconcepten een communicatiestrategie voor correspondentie passend bij de merkidentiteit en doelgroepen;
- Levert een tone of voice document op en zorgt voor een opleidingstraject voor KVK medewerkers zodat zij zelf de Tone of Voice kunnen implementeren;
- Zorgt voor doorvertaling van uniformiteit naar templates en formats;
- Zorgt voor een oplevering van een CMS oplossing voor correspondentie;
- Levert een inhoudelijke bijdrage vanuit Marketing (communicatie) aan het verbeteren van bedieningsconcepten door aanbevelingen te doen over communicatie-oplossingen.
De opdracht eindigt wanneer de gevraagde resultaten opgeleverd zijn, waarbij geldt dat uitloop mogelijk is afhankelijk van de voortgang van de beschikbaarheid.
Competenties:
- Analytisch Vermogen: Onderzoekt, herkent en begrijpt de belangrijkste elementen van vraagstukken en hun onderlinge samenhang.
- Communiceren: Verwoordt gedachten helder en vlot, brengt mondeling en schriftelijk een boodschap begrijpelijk over aan anderen en weet hierbij hun aandacht vast te houden.
- Nauwkeurigheid: Is nauwgezet in de uitvoering van de werkzaamheden binnen gestelde normen.
- Overtuigingskracht: Is in staat draagkracht te creëren en weet anderen ertoe te brengen een standpunt, idee, advies of plan te accepteren en/of over te nemen.
- Resultaatgericht: Werkt doelgericht en vasthoudend naar resultaten toe en weet het resultaat op efficiënte en effectieve wijze te realiseren.
Algemene informatie m.b.t. de aanvraag:
Locatie: Utrecht en remote
Begindatum: 1-11-2025
Einddatum: t/m 1-5-2026
Optie op verlenging: ja
Inzet per week: 40 uur
Tarief: marktconform
Sluitingsdatum: 19-10-2025
Sluitingstijd: 09:00 uur
Intakegesprek: tussen 22-10-2025 en 24-10-2025
Over de organisatie
KVK duidt nieuwe én bestaande wetten en regels. We houden je op de hoogte van ontwikkelingen die jou aangaan. Met de inzichten uit onze registers weet je met wie je zakendoet. Zo kun je met vertrouwen je eigen beslissingen nemen. Want vertrouwen begint bij kennis.
Wat wij vragen
Eisen:
- Minimaal een afgeronde HBO of WO opleiding in de richting van Marketing, Marketingcommunicatie of Communicatie Brandmanagement.
- Actuele (in de afgelopen 7 jaar) en minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring met het doorvertalen van service-, klant- of merkbeloften en B1 taalgebruik bij het optimaliseren van klantcommunicatie.
- Gewend om vanuit klantbehoeftes te denken en handelen.
- Actuele (in de afgelopen 7 jaar) en minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring met werken bij vergelijkbare grote, complexe organisaties.
- Actuele (in de afgelopen 5 jaar) en aantoonbare ervaring in het begeleiden, en uitvoeren van tone of voice en copy verbetertrajecten.
- Actuele (in de afgelopen 5 jaar) en aantoonbare ervaring in het intern uitrollen en meekrijgen van de teams voor het implementeren van service en/of merkbeloften in relatie tot alle dienstverlening.
- Actuele (in de afgelopen 5 jaar) en aantoonbare ervaring met project-begeleiding en afstemming tussen afdelingen en teams.
Wensen:
- Minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring met Agile werken.
- Minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring met werken bij soortgelijke overheidsorganisaties.
Wat wij bieden
Ben jij als professional op zoek naar een interessante opdracht waarin jij het verschil kunt maken? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Bij ICQ Groep krijg je de kans om te werken aan uitdagende projecten bij verschillende opdrachtgevers. Je krijgt de mogelijkheid om jezelf voortdurend te ontwikkelen en nieuwe kennis op te doen. We zijn op zoek naar talent zoals jij, dus waar wacht je nog op? We seek you!
Meer informatie
Meer informatie:
Zo zorg je ervoor dat jouw aanbieding opvalt:
CV in topvorm: Lever je CV aan in Word-formaat, in de taal van de opdracht en in een professionele en prettige leesbare lay-out. Maak het CV niet langer dan 7 pagina’s. Laat zien dat je oog hebt voor detail.
Persoonlijke motivatie: Schrijf een overtuigende motivatie in de 'ik-vorm’, waarin je kort en bondig ingaat op de scope van de opdracht. Licht puntsgewijs toe hoe jij aansluit bij de gestelde eisen en wensen.
Beschikbaarheid: Vermeld per wanneer je beschikbaar bent, hoeveel uren per week je kunt werken en of je vakantieplannen hebt.
Tarief of maandsalaris: Vermeld je uurtarief (exclusief BTW) of maandsalaris, specifiek voor deze opdracht, inclusief reis- en eventuele verblijfskosten.
N.B.
Voor deze opdracht werk je uitsluitend met ons samen. Dit betekent dat je je niet via andere intermediairs voor dezelfde opdracht inschrijft. Zo voorkomen we verwarring in het selectieproces en maximaliseren we jouw kansen.
Onvolledige aanbiedingen kunnen we niet in behandeling nemen.
Wij houden je op de hoogte van elke stap in het selectieproces: Heb je vragen? Wij zijn er om ze te beantwoorden.