Vacatures

Transitiemanager IT-werkplek en infradiensten

Voor de Provincie Gelderland zijn wij op zoek naar een Transitiemanager IT-werkplek en infradiensten

  • Plaats Arnhem
  • Uren per week 32 tot 36 uren per week
  • Opleiding HBO
  • Vakgebied IV/ICT
  • Contracttype Interim / ZZP / Tijdelijke loondienst ICQ
  • Aanvraagnummer 4056-A

Over de functie

Deze opdracht kan worden ingevuld door een ZZP'er maar ook vanuit loondienst via ICQ Groep. Je treedt in dat laatste geval voor de duur van opdracht in dienst bij ICQ Groep. Hierbij kun je rekenen op een aantrekkelijk salaris, uitstekende secundaire arbeidsvoorwaarden.

Verantwoordelijkheden
De Transitiemanager is verantwoordelijk voor de succesvolle transitie van IT-werkplek en -infrastructuur diensten van de huidige IT-leverancier naar nieuwe IT-leveranciers (extern/intern). Dit omvat het plannen, coördineren, en beheren van alle activiteiten die nodig zijn om een naadloze overgang te waarborgen zonder onderbreking van de dienstverlening. De Transitiemanager rapporteert aan de teammanager Regie en werkt nauw samen met het regieteam, de interne IT-teams, de latende IT-leverancier, en de nieuwe IT-leveranciers. De functie vereist afstemming met diverse belanghebbenden binnen de organisatie.

De taken en verantwoordelijkheden van een transitiemanager bestaan met name uit:
- Het planmatig/projectmatig voorbereiden van de transitie van werkplek- en infrastructuurdiensten (netwerkdiensten, managed securitydiensten, managed werkplekdiensten, servicedeskdiensten en core-infradiensten) op basis van de door inschrijvers (van de Europese aanbesteding voor werkplek- en infradiensten) ingediende transitieplannen.
- Coördineren van transitieactiviteiten tussen de huidige IT-leverancier, nieuwe IT-leveranciers en interne teams van de afdeling I&A van de provincie Gelderland.
- Risicomanagement: identificeren, beoordelen en beheren van risico's en issues die de transitie kunnen beïnvloeden en het ontwikkelen van mitigerende maatregelen om risico's te beheersen.
- Stakeholdermanagement: communiceren met alle relevante stakeholders om ervoor te zorgen dat er transparantie is in de voortgang, uitdagingen en successen van de transitie; fungeren als het primaire aanspreekpunt voor alle vragen en zorgen met betrekking tot de transitie.
- Samenwerking met de staande regie-organisatie op het gebied van contractmanagement, servicemanagement en changemanagement om de nieuwe diensteverlening volgens de gekozen methodiek (SIAM) aan te kunnen sturen.
- Monitoring en rapportage: regelmatig rapporteren aan het management over de voortgang, knelpunten en beslispunten volgens de bestaande methodiek van de provincie Gelderland.
- Gedurende de tweede helft van de opdracht het planmatig/projectmatig voorbereiden en uitvoeren van de uitfasering van Citrix en datacentrum diensten (de lopende transitie naar public-cloud diensten die hieraan ten grondslag ligt is geen onderdeel van de opdracht).
- Coördinatie, risicomanagement, changemanagement, stakeholdermanagent, samenwerking, rapportage etc die verbonden is met de tweede helft van de opdracht.

Opdracht omschrijving
Gelderland, de mooiste provincie van Nederland! Elke dag werken we in de grootste provincie van Nederland samen met 1800 medewerkers om Gelderland mooi, schoon, welvarend en gaaf te houden. We doen dit met veel inzet, motivatie, kennis en kunde en uiteraard samen met allerlei organisaties en andere partijen. Samen zoeken we telkens naar nieuwe passende oplossingen voor complexe maatschappelijke opgaven zoals energietransitie, mobiliteit of milieu. Dit maakt ons werk uitdagend, interessant en zinvol. 

Er komen veel en belangrijke ontwikkelingen op de provincie af die veelal verbonden zijn met digitalisering en de informatiesamenleving. Wetgeving die een digitaliseringsopdracht voor de provincie tot gevolg heeft, aangepaste werkprocessen, toenemende (keten-)samenwerking met partners, inwoners en organisaties uit de provincie die allen van ons verwachten dat we onze diensten digitaal aanbieden. Ook de invloed van nieuwe technologie en data op ons werk bij de provincie wordt met de dag groter.

De afdeling Informatievoorziening en Automatisering (I&A) van de provincie Gelderland is verantwoordelijk voor de ontwikkeling en uitvoering van het provinciale ICT-beleid. De afdeling zorgt ervoor dat elke medewerker van de provincie zich met behulp van ICT-middelen onbelemmerd kan richten op de uitvoering van zijn of haar kerntaak en ondersteunt de organisatie bij het (her)inrichten van hun processen bij digitaliseringsvraagstukken. Het team Regie van de afdeling I&A voert regie over alle ICT-leveranciers, zowel interne als externe, ondersteunt het samenwerken tussen leveranciers en het combineren van hun diensten tot een naadloze, ‘end-to-end’ dienstverlening

Vanwege het aflopen van het contract met onze huidige IT-outsourcingspartner heeft de provincie Gelderland het dienstenportfolio voor IT-werkplek en -infrastructuurdiensten opnieuw aanbesteed. Waar we tot op heden werken met één leverancier voor alle diensten gaan we in 2025 toe naar een multivendor-model. Begin 2025 moeten een drietal nieuwe contracten geïmplementeerd worden en een beperkt aantal diensten ge-insourced worden. Daarna volgt de uitfasering van Citrix en van het datacentrum als gevolg van de transitie naar public cloud diensten (transitie naar public cloud is niet in scope van deze opdracht). 

Algemene informatie m.b.t. de aanvraag: 
Locatie: Arnhem
Startdatum: 02-12-2024
Duur: 30-11-2025
Optie op verlenging: ja
Inzet: 32-36 uur per week
Tarief: marktconform 
Sluitingsdatum: 25-10-2024
Sluitingstijd: 09:00 uur
Intakegesprek: n.t.b.

Toon meerToon minder

Over de organisatie

Gelderland is qua oppervlakte de grootste provincie van Nederland en heeft ongeveer 2 miljoen inwoners. De mooie provincie telt 51 gemeenten en is toeristisch zeer in trek. De hoofdstad van de provincie is Arnhem en de grootste stad is Nijmegen. De provinciale organisatie bestaat uit een politiek deel en een ambtelijk deel. Provinciale Staten en Gedeputeerde Staten vormen het politieke bestuur onder leiding van de commissaris van de Koning.

Toon meerToon minder

Wat wij vragen

Functie eisen (knock-out criteria):
1. Je beschikt aantoonbaar over een bachelor- of masterdiploma in Informatietechnologie of Bedrijfskunde of een direct hieraan gerelateerd vakgebied.
2. Je beschikt aantoonbaar over minimaal 4 jaar ervaring (opgedaan in de periode 2014 - heden) in IT-projectmanagement of IT-transitiemanagement, in een functie als transitiemanager of projectmanager binnen het werkveld van ICT.
3. Je beschikt aantoonbaar over minimaal 10 jaar ervaring (opgedaan in de periode 2010 - heden) in het werkveld van ICT. 

Functie wensen (gunningscriteria):
1. Je beschikt aantoonbaar over ervaring (opgedaan in de periode 2014 - heden) in de rol van transitiemanager bij een klant-organisatie, waarbij sprake was van transitie van geoutsourcete IT-diensten van (een) latende IT-leverancier(s) naar (een) nieuwe IT-leverancier(s), aan te tonen met praktijkvoorbeelden.
2. Je beschikt aantoonbaar over ervaring (opgedaan in de periode 2014 - heden) als regie-functionaris bij een klant-organisatie (bijvoorbeeld contract- of servicemanager of projectmanager), waarbij sprake was van regie-voering op geoutsourcete diensten, aan te tonen met praktijkvoorbeelden
3. Je beschikt aantoonbaar over ervaring (opgedaan in de periode 2014 - heden) in een leveringsfunctie bij een externe IT-leverancier (bijvoorbeeld servicemanager, leveringsmanager, projectmanager), waarbij sprake was van het leveren van geoutsourcete IT-diensten aan een klantorganisatie, aan te tonen met praktijkvoorbeelden.

Toon meerToon minder

Wat wij bieden

Ben jij als professional op zoek naar een interessante opdracht waarin jij het verschil kunt maken? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Bij ICQ Groep krijg je de kans om te werken aan uitdagende projecten bij verschillende opdrachtgevers. Je krijgt de mogelijkheid om jezelf voortdurend te ontwikkelen en nieuwe kennis op te doen. We zijn op zoek naar talent zoals jij, dus waar wacht je nog op? We seek you!

Toon meerToon minder

Meer informatie

Ben je klaar om jezelf te onderscheiden? Hier is hoe je jouw aanbieding kunt laten opvallen:
- CV in topvorm: Stuur ons je CV in Word-formaat, perfect afgestemd op de taal van de uitvraag. Laat zien dat je oog hebt voor detail en professionaliteit.
- Persoonlijke motivatie: Schrijf een motiverend verhaal in de 'ik-vorm'. We willen jouw unieke stem horen! Geef ons een beknopt, maar krachtig overzicht van hoe jij past binnen deze opdracht. Licht puntsgewijs toe hoe jouw vaardigheden en ervaringen naadloos aansluiten op onze eisen en wensen.
- Jouw beschikbaarheid: Vertel ons wanneer je kunt starten, hoeveel uren je beschikbaar bent per week en je eventuele vakantieplannen. 
- Financiële details: Wees duidelijk over je uurtarief of salaris, specifiek voor deze aanvraag. Inclusief reis- en verblijfskosten en exclusief BTW. Openheid zorgt voor een vlotte samenwerking.

Belangrijke notities:
- Exclusiviteit gegarandeerd: Jouw aanbieding is exclusief voor ons. Dit betekent dat je uniek bent in onze overwegingen voor deze specifieke aanvraag.
- Kwaliteit in je CV: Jouw CV dient een duidelijke aansluiting te tonen op onze functie-eisen en -wensen. Dit vergroot de kans op een succesvolle behandeling van jouw aanbieding. Laat zien hoe jij de perfecte match bent!
- Wij houden je op de hoogte tijdens het selectieproces: Heb je vragen? Wij zijn er om ze te beantwoorden.

Ben jij de kandidaat die wij zoeken? Stuur ons jouw aanbieding met deze elementen en maak indruk! We kijken uit naar jouw bijdrage.

Toon meerToon minder

Spreekt deze opdracht je aan?

Spreekt deze opdracht je aan? Solliciteer dan snel of deel deze met iemand die hier perfect bij past!

Onze recruiter

Birkan Albayrak

Als recruiter bij ICQ Groep, help ik je bij het vinden van de juiste baan en ondersteun ik je graag!

Solliciteer