Transitiemanager

Je bent een ervaren transitiemanager die complexe IT-omgevingen kan doorgronden, in staat is richting te geven aan stakeholders, en bestuurlijke gevoeligheden begrijpt. De transitiemanager AFIS heeft de opdracht om de applicatie AFIS in beheer te nemen onder regie van Amsterdam en mede de transitie te begeleiden vanuit programma naar lijnorganisatie kijkend naar het IT, IV-perspectief vanuit de directie Digitale Voorzieningen als de IT-IV leveringsorganisatie van de stad. Dit volgens het basisniveau beheer van Amsterdam en haar stedelijke beheersprocessen aansluitend op de processen van de leveranciers van het AFIS-systeem.

  • Plaats Amsterdam
  • Uren per week 32 tot 36 uren per week
  • Opleiding HBO
  • Vakgebied IV/ICT
  • Contracttype Tijdelijke loondienst ICQ / Detachering
  • Aanvraagnummer 6668-B

Over de functie

Voor Gemeente Amsterdam zijn wij op zoek naar een Transitiemanager.

NB. In het kader van de wDBA kan deze opdracht alleen op basis van “detachering” worden uitgevoerd. ICQ Groep biedt hiervoor diverse mogelijkheden. Hierbij kun je rekenen op een aantrekkelijk salaris en uitstekende arbeidsvoorwaarden. Geïnteresseerd in de mogelijkheden die wij daarvoor bieden? Ga dan naar https://www.icq-groep.nl/over-icq/nieuws/actueel/update-wet-dba-wij-zijn-er-klaar-voor-jij-ook 

Opdracht:
Je bent een ervaren transitiemanager die complexe IT-omgevingen kan doorgronden, in staat is richting te geven aan stakeholders, en bestuurlijke gevoeligheden begrijpt. De transitiemanager AFIS heeft de opdracht om de applicatie AFIS in beheer te nemen onder regie van Amsterdam en mede de transitie te begeleiden vanuit programma naar lijnorganisatie kijkend naar het IT, IV-perspectief vanuit de directie Digitale Voorzieningen als de IT-IV leveringsorganisatie van de stad. Dit volgens het basisniveau beheer van Amsterdam en haar stedelijke beheersprocessen aansluitend op de processen van de leveranciers van het AFIS-systeem.

Werkzaamheden:
- Planvorming en implementatie van de beheeractiviteiten en sturing hierop;
- Afstemming met de diverse stakeholders zowel aan de Amsterdam regiekant, directie Financiën en directie Digitale Voorzieningen als aan de leverancierskant, SAP, Capgemini, Sebaas en Equipt;
- Verschaffen van inzicht aan alle partijen over de werkwijze;
- Bepalen van de Sturings/regie principes op beheer van het AFIS-systeem tussen de klant Amsterdam en de leveranciers;
- Samen met de manager functioneel beheer de regie/beheersorganisatie vormgeven en de medewerkers hierin meenemen.
- Je bent verantwoordelijk voor het realiseren van een stabiele beheerorganisatie voor AFIS, inclusief heldere SLA’s, afspraken met leveranciers en overdrachtsdocumentatie. Jij borgt dat het systeem duurzaam beheerd kan worden volgens de gemeentelijke standaarden.

Gemeentelijke organisatie:
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. 

De opdrachtgever(s):
De directie Digitale Voorzieningen is de IT/IV leveringsorganisatie van de gemeente Amsterdam. Vanuit de directie worden alle IT en IV-voorzieningen zoals de werkplek, de netwerken, de applicaties, de platformen en de eigen softwareontwikkeling geleverd. Ook wordt door de directie alle IT/IV contracten beheerd en gemanaged. Deze producten en diensten worden op diverse manieren gerealiseerd of ingekocht.

Hierbij wordt gebruik gemaakt van SAAS, PAAS, Agile werken, DevOps teams, enz. Ook wordt vanuit de directie expertise geleverd aan de stad om hun doelstellingen op IT/IV gebied te realiseren.  Samenwerking met strategische partners uit de markt is een onderdeel van het leveren van de producten en diensten van de directie. Voor het inrichten van het beheer voor het AFIS-systeem gebeurt dit in nauwe samenwerking met de directie Financiën die verantwoordelijk is voor inrichting van de financiële en inkoop huishouding van de stad.

De implementatie van AFIS is een belangrijke stap in het moderniseren van de financiële en inkoopprocessen van de gemeente Amsterdam. Jij zorgt dat deze overgang soepel verloopt, zonder verstoring van de dienstverlening, en dat het beheer toekomstbestendig wordt ingericht

Algemene informatie m.b.t. de aanvraag:
Locatie: Amsterdam
Begindatum: z.s.m. na sluiting
Einddatum: 1 jaar na startdatum 
Optie op verlenging: ja
Inzet per week: 32-36 uur
Tarief: marktconform
Sluitingsdatum: 15-09-2025
Sluitingstijd: 09:00 uur
Intakegesprek: n.t.b.

Toon meerToon minder

Over de organisatie

Werken voor de gemeente Amsterdam is bijdragen aan iets groots. Aan groei, veiligheid, ontwikkeling, gezondheid. Van de stad, van Amsterdammers. Daarmee geven we Amsterdam door; aan de toekomst, aan volgende generaties. We zijn allemaal verbonden met Amsterdam, waar ons huis ook staat of wieg stond. Binnen de kaders van de wet denken we in oplossingen. Gaan we dilemma’s niet uit de weg maar durven we met overtuiging keuzes te maken. Doelgericht, zonder vooroordeel, met oog voor elkaar. En we leren van de kwaliteiten, kennis en ervaring van anderen. Daarbij is Amsterdam zelf ook een wereld van grenzeloze mogelijkheden. Waar je niet van werkgever hoeft te wisselen om van baan te veranderen. Waar je doorgroeit naar plekken die je zelf niet voor mogelijk hield. En waar de arbeidsvoorwaarden en organisatiecultuur je aangenaam verrassen. Dus wie je ook bent, wat je ook doet; hier doen we het samen, allemaal voor Amsterdam.

Toon meerToon minder

Wat wij vragen

Eisen:
- Je bent in de afgelopen 2 jaar niet in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam.
- Een hbo opleiding afgerond in de richting IT of Bedrijfskunde.
- In de afgelopen 3 jaar kennis en ervaring opgedaan met transitietrajecten binnen een grote complexe organisatie van 10.000 medewerkers of meer.
- Kennis en ervaring op managementniveau van functioneel beheer in het financiële domein bij overheidsorganisaties.

Wensen:
- Ervaring met het werken in een gemeentelijke overheidsorganisatie van 10.000 medewerkers of meer.
- Omschrijf een transitietraject waarin je deze rol hebt vervuld en licht daarbij de bijdrage toe.

Toon meerToon minder

Wat wij bieden

Ben jij als professional op zoek naar een interessante opdracht waarin jij het verschil kunt maken? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Bij ICQ Groep krijg je de kans om te werken aan uitdagende projecten bij verschillende opdrachtgevers. Je krijgt de mogelijkheid om jezelf voortdurend te ontwikkelen en nieuwe kennis op te doen. We zijn op zoek naar talent zoals jij, dus waar wacht je nog op? We seek you!


Toon meerToon minder

Meer informatie

Meer informatie:
Zo zorg je ervoor dat jouw aanbieding opvalt:
CV in topvorm: Lever je CV aan in Word-formaat, in de taal van de opdracht en in een professionele en prettige leesbare lay-out. Maak het CV niet langer dan 7 pagina’s. Laat zien dat je oog hebt voor detail.
Persoonlijke motivatie: Schrijf een overtuigende motivatie in de 'ik-vorm’, waarin je kort en bondig ingaat op de scope van de opdracht. Licht puntsgewijs toe hoe jij aansluit bij de gestelde eisen en wensen.
Beschikbaarheid: Vermeld per wanneer je beschikbaar bent, hoeveel uren per week je kunt werken en of je vakantieplannen hebt.
Tarief of maandsalaris: Vermeld je uurtarief (exclusief BTW) of maandsalaris, specifiek voor deze opdracht, inclusief reis- en eventuele verblijfskosten.

N.B.
Voor deze opdracht werk je uitsluitend met ons samen. Dit betekent dat je je niet via andere intermediairs voor dezelfde opdracht inschrijft. Zo voorkomen we verwarring in het selectieproces en maximaliseren we jouw kansen.
Onvolledige aanbiedingen kunnen we niet in behandeling nemen.
Wij houden je op de hoogte van elke stap in het selectieproces: Heb je vragen? Wij zijn er om ze te beantwoorden.

Toon meerToon minder

Spreekt deze opdracht je aan?

Spreekt deze opdracht je aan? Solliciteer dan snel of deel deze met iemand die hier perfect bij past!

Onze recruiter

Richard Altena

Als jouw persoonlijke recruiter voor deze opdracht help ik je graag bij het vinden van een baan die bij je past en bied ik ondersteuning waar nodig!

Solliciteer