Senior Informatie en Proces Adviseur

Als Informatie- en Procesadviseur (IPA) heb je een breed werkveld met veel innoverende aspecten op het gebied van informatisering, data en procesmanagement. Je weet als geen ander de ketenprocessen slim en efficiënt te organiseren. Businessbehoeften vertaal jij naar concrete, haalbare en creatieve oplossingen in lijn met gemeente brede kaders en de strategische agenda’s en doelstellingen. Je bepaalt hierbij de impact van nieuwe mogelijkheden voor Utrecht. Daarbij ben jij een doorzetter die zich niet snel uit het veld laat slaan.

  • Plaats Utrecht
  • Uren per week 24 uren per week
  • Opleiding HBO
  • Vakgebied IV/ICT
  • Contracttype Interim / ZZP / Tijdelijke loondienst ICQ / Detachering
  • Aanvraagnummer 6123-B

Over de functie

Voor Gemeente Utrecht zijn wij op zoek naar een Senior Informatie en Proces Adviseur.

Utrecht heeft jou nodig!
Het team Informatie- en Procesmanagement (IPM) van de ontwikkel organisatie Ruimte zoekt een Senior Informatie- en Procesadviseur (IPA). Op deze diverse en uitdagende plek moet je zowel oog hebben voor de bestaande organisatie met al haar taken en verantwoordelijkheden, maar ook voor nieuwe ontwikkelingen die de medewerkers en hun werk naar een hoger plan kunnen brengen. 

Je komt te werken in het Informatie- en procesmanagement team, bij Ruimte. Dit team telt ruim 35 medewerkers die gezamenlijk zorgen voor de integrale ondersteuning op het gebied van informatiebeheer, gegevensbescherming, digitaal werken, procesmanagement, datagedreven werken en innovatie. Bij Ruimte werken we met ruim 1000 collega's aan de toekomst van de stad en beantwoorden we de vragen van morgen. Dit brengt uitdagingen met zich mee, maar die gaan we samen aan. Samen met (keten)partners, inwoners en ondernemers bouwen we dagelijks aan een beter Utrecht: een stad die klaar is voor klimaatverandering, de energietransitie, passende huisvesting en groenere, gezondere wijken. Slimme, veilige oplossingen zijn essentieel, waarbij digitalisering en innovatie een sleutelrol spelen.

Opdrachtomschrijving:
Als Informatie- en Procesadviseur (IPA) heb je een breed werkveld met veel innoverende aspecten op het gebied van informatisering, data en procesmanagement. Je weet als geen ander de ketenprocessen slim en efficiënt te organiseren. Businessbehoeften vertaal jij naar concrete, haalbare en creatieve oplossingen in lijn met gemeente brede kaders en de strategische agenda’s en doelstellingen. Je bepaalt hierbij de impact van nieuwe mogelijkheden voor Utrecht. Daarbij ben jij een doorzetter die zich niet snel uit het veld laat slaan. 

Dit betekent dat je: 
- Samen met specialisten de wensen verzamelt, afstemt en vertaalt naar bruikbare oplossingen waarbij je ook meedenkt en meewerkt bij het implementeren ervan; 
- Processen analyseert, herontwerpt, wijzigingen doorvoert en vastlegt in samenwerking met de procesadviseurs; 
- Het aanspreekpunt bent voor diverse thema’s in het werkveld van informatie- en procesmanagement waaronder Data, Inkoop en Geo-ICT; 
- Een inhoudelijke bijdrage levert aan de specifieke projecten die te maken hebben met informatie-en procesmanagement vanuit het Fysiekdomein of gemeente breed; 
- Het management proactief adviseert over (innovatieve) projecten/kansen die er liggen. Je onderzoekt samen met je opdrachtgever nieuwe (markt) ontwikkelingen, bereid projecten voor en helpt mee in de uitvoering. 
- Je creëert draagvlak voor nieuwe ontwikkelingen op het gebied van informatie- en procesmanagent. 
- Fungeert als klankbord voor de Informatie- en proces manager voor de continue ontwikkeling van het team 

Je werkt autonoom en richt je werkzaamheden naar eigen inzicht in. Er is geen sprake van leiding en toezicht door een HR-leidinggevende. De beoordeling van de werkzaamheden vindt plaats op basis van het resultaat van de werkzaamheden.

Resultaat van de opdracht:
Volledige overname van de werkzaamheden van de Senior IPA en overdracht van de werkzaamheden bij beëindiging van de opdracht + als team weer volledig is. 

Jij bent/hebt:
Je bent een resultaatgerichte, pragmatisch ingestelde verbinder. Je vormt een brug tussen proces en techniek en weet collega’s samen te brengen en te enthousiasmeren. De wereld van informatiemanagement en bedrijfsprocessen heeft geen geheimen voor jou. Dit in combinatie met jouw sterke communicatieve vaardigheden dragen bij aan het opstellen van heldere adviezen, het onderbouwen van standpunten en visievorming. Verder, beschik je over: 
- Minimaal een HBO werk- en denkniveau in de richting Bedrijfskundige- of Bestuurlijke informatica of vergelijkbaar. 
- Minimaal 3-4 jaar relevante werkervaring als adviseur 
- Kennis en ervaring met het analyseren van informatiebehoeften, -stromen en -processen; 
- Kennis van en werkervaring in de publieke sector is een pre; 
- Ervaring met het werken volgens Lean, Agile/Scrum; 
- Kennis van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van b.v. Common Ground, Bouwinformatiemodellen (BIM), Smart-technologieën en Geo-ICT; 
- Kennis van het concept ‘Werken onder architectuur’.

Algemene informatie m.b.t. de aanvraag:
Locatie: Utrecht
Begindatum: van 14-7-2025 
Einddatum: tot 14-7-2026 (12 aantal maanden)
Optie op verlenging: ja
Inzet per week: 24 uur
Tarief: marktconform
Sluitingsdatum: 19-06-2025
Sluitingstijd: 09:00 uur
Intakegesprek: in de week van 1 juli

Toon meerToon minder

Over de organisatie

Utrecht een kleine grote stad? Dat zijn we allang niet meer. Als één van de vier grootste steden in Nederland willen wij ruimte geven aan onze ambities. Want steeds meer mensen kiezen voor onze mooie stad in het midden van het land: in 2027 telt Utrecht voor het eerst meer dan 400.000 inwoners. Natuurlijk brengt dit vraagstukken met zich mee. Bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid, wonen, sociale voorzieningen en infrastructuur.  

Ons belangrijkste doel is een gezonde en prettige leefomgeving voor iedereen. Ook als we groeien. En dat pakken we op z’n Utrechts aan: met elkaar. Wij staan voor een stad waar we naar elkaar omkijken, waar iedereen zich thuis voelt en waar iedereen mee kan doen. Ook binnen onze organisatie. Daarbij handelen we naar onze kernwaarden: open, wendbaar, scherp en betrouwbaar. 

Ons opvallende en moderne stadskantoor staat direct naast station Utrecht Centraal. Dit is de centrale plek waar inwoners snel geholpen worden én het is de plek waar jij lekker kunt werken en collega’s kunt ontmoeten. Veel van onze collega’s zijn dagelijks zichtbaar in de stad. Daarnaast werken er collega’s op verschillende locaties door de hele stad, zoals bij de zwembaden en op de wijkbureaus.  

Met ruim 4.500 collega’s beschikt onze organisatie over een groot netwerk, zowel in de organisatie en in de stad als op nationaal en internationaal niveau. Die omvang maakt het mogelijk om écht verschil te maken in Utrecht.  We bieden ruimte aan iedereen, met talent als basis en diversiteit als kracht. Laat jouw ambitie spreken en groei mee met de stad. Dé plek waar je de ruimte krijgt om jouw talent in te zetten zoals jij wilt. Met elkaar maken we er werk van. Want wat jij kan, heeft Utrecht nodig.

Toon meerToon minder

Wat wij vragen

- Je bent de afgelopen 2 jaar niet in loondienst geweest bij de Gemeente Utrecht voor dezelfde/vergelijkbare werkzaamheden.
- Je hebt minimaal een HBO werk- en denkniveau.
- Je hebt minimaal 3-4 jaar relevante werkervaring als adviseur.
- Je hebt kennis en ervaring met het analyseren van informatiebehoeften, -stromen en -processen.

Wensen:
- Je hebt een opleiding afgerond in de richting Bedrijfskundige- of Bestuurlijke informatica of vergelijkbaar.
- Je hebt kennis van en werkervaring in de publieke sector.
- Je hebt ervaring met het werken volgens Lean, Agile/Scrum.
- Je hebt kennis en expertise op het gebied van b.v. Common Ground, Bouwinformatiemodellen (BIM), Smart-technologieën en Geo-ICT. 
- Wat is het belang van ‘Werken onder architectuur’ en hoe pas je dat toe in deze opdracht (max 250 woorden). 

Toon meerToon minder

Wat wij bieden

Ben jij als professional op zoek naar een interessante opdracht waarin jij het verschil kunt maken? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Bij ICQ Groep krijg je de kans om te werken aan uitdagende projecten bij verschillende opdrachtgevers. Je krijgt de mogelijkheid om jezelf voortdurend te ontwikkelen en nieuwe kennis op te doen. We zijn op zoek naar talent zoals jij, dus waar wacht je nog op? We seek you!


Toon meerToon minder

Meer informatie

Zo zorg je ervoor dat jouw aanbieding opvalt:
CV in topvorm: Lever je CV aan in Word-formaat, in de taal van de opdracht en in een professionele en prettige leesbare lay-out. Maak het CV niet langer dan 7 pagina’s. Laat zien dat je oog hebt voor detail.
Persoonlijke motivatie: Schrijf een overtuigende motivatie in de 'ik-vorm’, waarin je kort en bondig ingaat op de scope van de opdracht. Licht puntsgewijs toe hoe jij aansluit bij de gestelde eisen en wensen.
Beschikbaarheid: Vermeld per wanneer je beschikbaar bent, hoeveel uren per week je kunt werken en of je vakantieplannen hebt.
Tarief of maandsalaris: Vermeld je uurtarief (exclusief BTW) of maandsalaris, specifiek voor deze opdracht, inclusief reis- en eventuele verblijfskosten.

N.B.
Voor deze opdracht werk je uitsluitend met ons samen. Dit betekent dat je je niet via andere intermediairs voor dezelfde opdracht inschrijft. Zo voorkomen we verwarring in het selectieproces en maximaliseren we jouw kansen.
Onvolledige aanbiedingen kunnen we niet in behandeling nemen.
Wij houden je op de hoogte van elke stap in het selectieproces: Heb je vragen? Wij zijn er om ze te beantwoorden.

Toon meerToon minder

Spreekt deze opdracht je aan?

Spreekt deze opdracht je aan? Solliciteer dan snel of deel deze met iemand die hier perfect bij past!

Onze recruiter

Richard Altena

Als jouw persoonlijke recruiter voor deze opdracht help ik je graag bij het vinden van een baan die bij je past en bied ik ondersteuning waar nodig!

Solliciteer