Onderzoeker iCAS
Momenteel zijn er drie ontwikkelteams bezig met het implementeren van functies in iCAS. De extra onderzoeksgroep/taskforce zal parallel aan de huidige 3 teams werken. Het werk binnen de taskforce wordt gemanaged door de taskforce-lead van dit extra team. Deze taskforce-lead heeft dezelfde relatie met het Product Management Team als de andere 3 producteigenaren, om ervoor te zorgen dat het werk complementair wordt uitgevoerd. Deze taskforce zal werken volgens Agile principes, waardoor de flexibiliteit wordt gewaarborgd om de focus aan te passen als dat nodig is.
- Plaats Schiphol
- Uren per week 400 uren per week
- Opleiding HBO
- Vakgebied IV/ICT
- Contracttype Interim / ZZP / Tijdelijke loondienst ICQ / Detachering
- Aanvraagnummer 6231-C
Over de functie
Voor Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) zijn wij op zoek naar een Onderzoeker iCAS.
Opdracht:
Het doel van de afdeling Systemen en Infrastructuur is om binnen afzienbare tijd een First Viable Solution van iCAS beschikbaar te hebben. Om dit doel te bereiken, moeten de software en configuratie beschikbaar en geaccepteerd zijn op de iCAS-productieomgeving. Er zijn echter uitdagingen die moeten worden aangegaan om dit te bereiken. Een belangrijke uitdaging ligt in het begrijpen van het onderliggende trajectgerelateerde systeemgedrag. Geïmplementeerde configuratie leidt soms tot verwacht systeemgedrag en soms tot onverwacht gedrag dat niet altijd is te mappen op het huidige operationele concept dat de LVNL-operatieafdeling hanteert. Daarom moet onderzoek worden gedaan naar bestaand systeemgedrag om ofwel een duidelijk inzicht te geven of voorstellen te doen om het nu verduidelijkte gedrag aan te passen. Deze voorstellen kunnen bestaan uit een combinatie van aanpassingen in de software en/of configuratie, andere maatregelen zoals aanvullende training of procedures.
Momenteel zijn er drie ontwikkelteams bezig met het implementeren van functies in iCAS. De extra onderzoeksgroep/taskforce zal parallel aan de huidige 3 teams werken. Het werk binnen de taskforce wordt gemanaged door de taskforce-lead van dit extra team. Deze taskforce-lead heeft dezelfde relatie met het Product Management Team als de andere 3 producteigenaren, om ervoor te zorgen dat het werk complementair wordt uitgevoerd. Deze taskforce zal werken volgens Agile principes, waardoor de flexibiliteit wordt gewaarborgd om de focus aan te passen als dat nodig is.
De taskforce zal bestaan uit ATC/engineering experts van Indra, LVNL experts (intern en extern) en onderzoekers/analisten. Op deze manier wordt ervoor gezorgd dat de ervaring van de bestaande feature teams wordt meegenomen in de onderzoeken en voorstellen. Om de impact van de voorstellen die worden gedaan objectief te kunnen kwantificeren, zullen ook deskundigen op het gebied van Dynamic Flight Profiles (DFP) beschikbaar zijn. Het doel van deze taskforce is om te investeren in onderzoek om kennis over het iCAS-gedrag te ontwikkelen. Deze investering zal leiden tot een duidelijk begrip van het iCAS product en daarmee tot alternatieve oplossingen. Naast alternatieve oplossingen zal de kennis een substantiële aanvulling bieden in het verklaren van het gedrag van het iCAS systeem.
Een zeer goed begrip van het gedrag van iCAS is van het grootste belang voor een veilige luchtverkeersleiding en voor technici die het systeem configureren. Ter ondersteuning van de onderzoeksactiviteiten van de taskforce is op verzoek een expertteam beschikbaar om vluchtplannen objectief te valideren. Het onderzoek zal resulteren in langdurige kennis over het gedrag van iCAS, alternatieven voor oplossingen en een duidelijk overzicht van de First Viable Solution. Deze kennis zal de basis vormen voor langdurig gebruik en innovatie van het iCAS product.
Wat is jouw bijdrage:
- Vanuit jouw overzicht over het ATM-landschap, coördinatie van onderzoeksactiviteiten;
- Een eindrapport opleveren over de resultaten zodra de onderzoeksactiviteiten zijn afgerond. Deze eindrapportage bevat een overzicht van de betrokken inputs en de impact van inputvariabelen op het iCAS-trajectmanagement;
- Rapporteer over alternatieve oplossingen die tijdens het onderzoek zijn gevonden, presentatie van duidelijke voorstellen voor de alternatieve oplossingen;
- Bewijs leveren van de levensvatbaarheid van een oplossing, die leidt tot geaccepteerd bekend gedrag van het systeem. Dynamische vluchtprofielen kunnen worden gebruikt om het bewijs te leveren;
- Definitie van de First Viable Solution, beschrijving van wat deel zal uitmaken van de eerste iCAS-oplevering.
Profiel kandidaat:
Je hebt:
- Uitgebreide kennis van luchtverkeersleiding en (toekomstige) systemen in gebruik bij LVNL;
- Uitgebreide kennis van huidige architectuur van netwerken en ATC-systemen binnen LVNL;
- Uitgebreide kennis van trajectmanagement onderwerpen binnen ATC-systemen;
- Academisch werk- en denkniveau en een voltooide HBO-opleiding, bij voorkeur in de technische informatica of vergelijkbaar aangevuld met relevante opleidingen;
- Ervaring met complexe systeemontwikkeling in de ATM sector, het opstellen van gebruikerseisen en deze te vertalen naar requirements en implementaties;
- Ervaring met data verwerkingsprocessen en database technologie;
- Kennis en ervaring samenwerken in project/Agile/Scrum teams;
- Een achtergrond in de luchtvaart en luchtvaartprocessen een pré;
- Passende referenties.
Je bent:
- Zelfstandig met goed ontwikkelde interpersoonlijke vaardigheden;
- Communicatief: Overtuigend kunnen communiceren, zowel mondeling als schriftelijk, in zowel Nederlands als Engels om o.a. draagvlak te creëren voor technische oplossingen
- Analytisch, accuraat, gedreven en resultaatgericht;
- In staat om op basis van argumenten, standpunten van betrokkenen te veranderen en hun beslissingen te beïnvloeden.
- In staat snel nieuwe systemen te leren kennen en technieken eigen te maken, inclusief het interpreteren van bestaande code;
- In staat om zowel zelfstandig als in teamverband kunnen opereren;
- Goed in het organiseren van je werk en weet daar effectief over te rapporteren;
- In staat snel informatie te verwerken en toe te passen;
- Initiatiefrijk en bereid out-of-the-box te denken;
Luchtverkeersleiding Nederland:
Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) is in 1993 verzelfstandigd als Zelfstandig Bestuursorgaan (ZBO) van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. De wettelijke taken van LVNL zijn vastgelegd in de wet Luchtvaart. De kerntaak bestaat uit het veilig, efficiënt en binnen de milieukaders afhandelen van het civiele luchtverkeer in het Nederlandse luchtruim. LVNL verzorgt de algemene verkeersleiding (area control), naderingsverkeersleiding (approach control) en de plaatselijke torenverkeersleiding (aerodrome control). LVNL verzorgt actieve luchtverkeersdiensten op de luchthavens Maastricht-Aachen airport, Rotterdam-The Hague airport, Lelystad airport, Groningen-Eelde airport en Amsterdam Schiphol airport. Het hoofdkantoor van LVNL, waar circa 900 FTE werkzaam zijn, bevindt zich op Schiphol-Oost. Sinds 2018 is een deel van de militaire luchtverkeersleiding ook gehuisvest op Schiphol-Oost. Volledige integratie van de civiele en militaire taken wordt voorzien op de midden lange termijn. Het managementteam stuurt samen met het bestuur de dagelijkse bedrijfsvoering aan. LVNL beschikt over een eigen raad van toezicht die toeziet op de werkzaamheden van het bestuur en het bestuur met raad terzijde staat. De taken van het bestuur en de raad van toezicht zijn omschreven in de wet Luchtvaart.
Algemene informatie m.b.t. de aanvraag:
Locatie: Schiphol
Begindatum: z.s.m.
Einddatum: 31 december 2025
Optie op verlenging: ja
Inzet per week: 400 uur
Tarief: marktconform
Sluitingsdatum: 03-07-2025
Sluitingstijd: 09:00 uur
Intakegesprek: 08/07/2025 09:00 uur
Over de organisatie
Luchtverkeersleiding is de kernactiviteit van Luchtverkeersleiding Nederland. Andere taken van LVNL zijn het vernieuwen en beheren van technische systemen, het verstrekken van luchtvaartinlichtingen, het verzorgen van opleidingen voor luchtverkeersleiding en het verzorgen van luchtvaartkaarten en -publicaties. Kortom, LVNL is verantwoordelijk voor het beheer van het civiele luchtruim en alles wat daarbij komt kijken. We doen dat sinds 1923 en sinds 1993 als Zelfstandig Bestuursorgaan (ZBO).
Als ZBO verlenen wij luchtverkeersleiding op aanwijzing van de minister van Infrastructuur en Milieu. We leggen verantwoording af aan de staatssecretaris over de prestaties en het beleid. Daarnaast werken we onder andere nauw samen met het Ministerie van Defensie, beheerder van het militaire luchtruim. LVNL is voor civiele luchtverkeersaangelegenheden de schakel tussen de overheid en alle overige partijen die bij luchtverkeersleiding betrokken zijn. Met alle betrokkenen proberen we de luchtverkeersleiding zo goed mogelijk vorm te geven. Met een evenwicht tussen veiligheid, efficiëntie en milieu. En met alle aandacht voor kwaliteit.
Samen maken wij luchtvaart mogelijk!
Wat wij vragen
- Je voldoet aan de in de bovenstaande tekst genoemde eisen, wensen en competenties.
Wat wij bieden
Ben jij als professional op zoek naar een interessante opdracht waarin jij het verschil kunt maken? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Bij ICQ Groep krijg je de kans om te werken aan uitdagende projecten bij verschillende opdrachtgevers. Je krijgt de mogelijkheid om jezelf voortdurend te ontwikkelen en nieuwe kennis op te doen. We zijn op zoek naar talent zoals jij, dus waar wacht je nog op? We seek you!
Meer informatie
Zo zorg je ervoor dat jouw aanbieding opvalt:
CV in topvorm: Lever je CV aan in Word-formaat, in de taal van de opdracht en in een professionele en prettige leesbare lay-out. Maak het CV niet langer dan 7 pagina’s. Laat zien dat je oog hebt voor detail.
Persoonlijke motivatie: Schrijf een overtuigende motivatie in de 'ik-vorm’, waarin je kort en bondig ingaat op de scope van de opdracht. Licht puntsgewijs toe hoe jij aansluit bij de gestelde eisen en wensen.
Beschikbaarheid: Vermeld per wanneer je beschikbaar bent, hoeveel uren per week je kunt werken en of je vakantieplannen hebt.
Tarief of maandsalaris: Vermeld je uurtarief (exclusief BTW) of maandsalaris, specifiek voor deze opdracht, inclusief reis- en eventuele verblijfskosten.
N.B.
Voor deze opdracht werk je uitsluitend met ons samen. Dit betekent dat je je niet via andere intermediairs voor dezelfde opdracht inschrijft. Zo voorkomen we verwarring in het selectieproces en maximaliseren we jouw kansen.
Onvolledige aanbiedingen kunnen we niet in behandeling nemen.
Wij houden je op de hoogte van elke stap in het selectieproces: Heb je vragen? Wij zijn er om ze te beantwoorden.