Data Analist/Specialist – participatie wet

Als data specialist ben je verantwoordelijk voor het leveren van hoogwaardige data-oplossingen die de automatisering en monitoring van inkomstenverrekening ondersteunen.

  • Plaats Amsterdam
  • Uren per week 36 uren per week
  • Opleiding HBO
  • Vakgebied IV/ICT
  • Contracttype Interim / ZZP / Tijdelijke loondienst ICQ / Detachering
  • Aanvraagnummer 6823-B

Over de functie

Voor Gemeente Amsterdam zijn wij op zoek naar een Data Analist/Specialist – participatie wet.

Opdracht:
Wil jij jouw data-expertise inzetten voor maatschappelijke impact? De Gemeente Amsterdam zoekt een data specialist die een sleutelrol wil spelen in het project Automatische Inkomstenverrekening (OIB/AIV). Dit project heeft als doel om per 1 januari 2026 ten minste 70% van alle inkomstenverrekeningen te automatiseren. Hiermee zorgen we voor een efficiëntere uitvoering van de bijstandsregeling en meer financiële zekerheid voor Amsterdammers.

Daarnaast ondersteun je de afdeling Inkomensvoorziening bij het leveren, structureren en optimaliseren van data voor de ontwikkeling van dashboards en analyses waarbij o.a. gebruik wordt gemaakt van data uit Socrates.

Werkzaamheden:
Als data specialist ben je verantwoordelijk voor het leveren van hoogwaardige data-oplossingen die de automatisering en monitoring van inkomstenverrekening ondersteunen.

Je taken omvatten:
- Maandelijkse oplevering van voorbewerkte bestanden die direct bruikbaar zijn voor de uitvoering.
- Ontwikkeling en onderhoud van dashboards en gegevensleveringen voor monitoring en rapportage.
- Het toepassen van data-analyse en filtering om de uitvoering te ontlasten en processen te optimaliseren.
- Opschoning en kwaliteitsborging van datasets in samenwerking met partners zoals Wigo4it en het Inlichtingenbureau.
- Meewerken aan het verbeteren van de automatische inkomstenverrekening in het projectteam ‘Automatische Inkomstenverrekening’ bij WPI samen met de andere G4 en Wigo4it.
- Verzamelen, voorbereiden en valideren van data uit (verschillende) bronnen.
- Vertalen van ruwe data naar bruikbare datasets voor dashboards en rapportages.
- Meedenken met de business over welke inzichten nodig zijn en dit vertalen naar concrete dashboards en analyses.
- Signaleren van verbeterkansen in datakwaliteit.

Gemeentelijke organisatie:
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. 

De opdrachtgever(s):
De afdeling Inkomensvoorziening helpt meer Amsterdammers aan een stabiel en voorspelbaar inkomen. Inkomensvoorziening helpt niet alleen Amsterdammers bij hun aanvraag voor een bijstandsuitkering, maar kijkt ook mee of alle voorzieningen, toeslagen, kwijtscheldingen etc. worden ingezet. En mocht de Amsterdammer niet rond kunnen komen, wordt meegedacht in het vinden van een oplossing in zijn/haar bestaanszekerheid en bieden we hulp bij financiële problemen.

Algemene informatie m.b.t. de aanvraag:
Locatie: Amsterdam
Begindatum: 13-10-2025
Einddatum: 31-03-2026
Optie op verlenging: ja
Inzet per week: 36 uur
Tarief: marktconform
Sluitingsdatum: 21-09-2025
Sluitingstijd: 09:00 uur
Intakegesprek: n.t.b.

Toon meerToon minder

Over de organisatie

Werken voor de gemeente Amsterdam is bijdragen aan iets groots. Aan groei, veiligheid, ontwikkeling, gezondheid. Van de stad, van Amsterdammers. Daarmee geven we Amsterdam door; aan de toekomst, aan volgende generaties. We zijn allemaal verbonden met Amsterdam, waar ons huis ook staat of wieg stond. Binnen de kaders van de wet denken we in oplossingen. Gaan we dilemma’s niet uit de weg maar durven we met overtuiging keuzes te maken. Doelgericht, zonder vooroordeel, met oog voor elkaar. En we leren van de kwaliteiten, kennis en ervaring van anderen. Daarbij is Amsterdam zelf ook een wereld van grenzeloze mogelijkheden. Waar je niet van werkgever hoeft te wisselen om van baan te veranderen. Waar je doorgroeit naar plekken die je zelf niet voor mogelijk hield. En waar de arbeidsvoorwaarden en organisatiecultuur je aangenaam verrassen. Dus wie je ook bent, wat je ook doet; hier doen we het samen, allemaal voor Amsterdam.

Toon meerToon minder

Wat wij vragen

Eisen:
- Dient beschikbaar te zijn voor het interview;
- Direct inzetbaar zoals vermeld in de opdrachtomschrijving;
- Je bent in de afgelopen 2 jaar niet in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam;
- Beschikt minimaal over een hbo werk- en denkniveau;
- Ervaring (meer dan 2 jaar) met het agile werken volgens de SAFe methodiek;
- Minimaal kennis van en ervaring met het verwerken van gegevens volgens de AVG-richtlijnen;
- Inhoudelijke kennis van de applicatie Socrates (meer dan 4 jaar);
- Kennis van het onderliggende datamodel van Socrates (meer 4 jaar);
- Ervaring en kennis (meer dan 10 jaar) van het ontwikkeling van complexe SQL queries;
- Ervaring (meer dan 2 jaar) met het verwerken en analyseren van Inkomsten bestanden van het Inlichtingen Bureau;
- Ervaring (meer dan 4 jaar) met BI-tools en dashboardontwikkeling;
- Ervaring met MS Excel draaitabellen, formules;.

Wensen:
- Ervaring binnen een G4 gemeente;
- Kennis van programmeertalen t.b.v. data verwerking;
- Affiniteit met maatschappelijke vraagstukken en overheidsbeleid;
- Sterke communicatieve vaardigheden om complexe analyses begrijpelijk te maken voor diverse stakeholders.

Toon meerToon minder

Wat wij bieden

Ben jij als professional op zoek naar een interessante opdracht waarin jij het verschil kunt maken? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Bij ICQ Groep krijg je de kans om te werken aan uitdagende projecten bij verschillende opdrachtgevers. Je krijgt de mogelijkheid om jezelf voortdurend te ontwikkelen en nieuwe kennis op te doen. We zijn op zoek naar talent zoals jij, dus waar wacht je nog op? We seek you!


Toon meerToon minder

Meer informatie

Meer informatie:
Zo zorg je ervoor dat jouw aanbieding opvalt:
CV in topvorm: Lever je CV aan in Word-formaat, in de taal van de opdracht en in een professionele en prettige leesbare lay-out. Maak het CV niet langer dan 7 pagina’s. Laat zien dat je oog hebt voor detail.
Persoonlijke motivatie: Schrijf een overtuigende motivatie in de 'ik-vorm’, waarin je kort en bondig ingaat op de scope van de opdracht. Licht puntsgewijs toe hoe jij aansluit bij de gestelde eisen en wensen.
Beschikbaarheid: Vermeld per wanneer je beschikbaar bent, hoeveel uren per week je kunt werken en of je vakantieplannen hebt.
Tarief of maandsalaris: Vermeld je uurtarief (exclusief BTW) of maandsalaris, specifiek voor deze opdracht, inclusief reis- en eventuele verblijfskosten.

N.B.
Voor deze opdracht werk je uitsluitend met ons samen. Dit betekent dat je je niet via andere intermediairs voor dezelfde opdracht inschrijft. Zo voorkomen we verwarring in het selectieproces en maximaliseren we jouw kansen.
Onvolledige aanbiedingen kunnen we niet in behandeling nemen.
Wij houden je op de hoogte van elke stap in het selectieproces: Heb je vragen? Wij zijn er om ze te beantwoorden.

Toon meerToon minder

Spreekt deze opdracht je aan?

Spreekt deze opdracht je aan? Solliciteer dan snel of deel deze met iemand die hier perfect bij past!

Onze recruiter

Richard Altena

Als jouw persoonlijke recruiter voor deze opdracht help ik je graag bij het vinden van een baan die bij je past en bied ik ondersteuning waar nodig!

Solliciteer