Data Analist
Binnen de Directie Publiek & Marketing is de NPO (op zoek naar een Data Analist.
- Plaats Hilversum
- Uren per week 36 uren per week
- Opleiding HBO
- Vakgebied IV/ICT
- Contracttype Interim / ZZP / Tijdelijke loondienst ICQ / Detachering
- Aanvraagnummer 7472-B
Over de functie
Voor de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) zijn wij op zoek naar een Data Analist.
Aanleiding:
Binnen de Directie Publiek & Marketing is de NPO (op zoek naar een Data Analist.
De data van de publieke omroep worden steed stalrijker en geven eindeloze mogelijkheden. Daarmee willen we databewust keuzes maken. Als data analist werk je op het snijvlak van de business en de techniek en zorg je door het combineren van meerdere databronnen voor optimale kennis en kunde. Je zit bovenop de data en hebt de tools in handen om collega’s meer efficiënte en doelmatige tools aan te leveren die een hogere impact hebben, waardoor deze nog beter aansluit bij de (individuele) wensen van ons publiek.
Beschrijving Werkzaamheden en Profiel:
- Ontwikkelen van SQL-query’s om ruwe event-data te transformeren naar berekende en geaggregeerde datasets, geschikt voor analyse en rapportage.
- Bij voorkeur ervaring met Google BigQuery (GCP).
- Opzetten van Power BI-rapportages en dashboards op basis van geprepareerde datasets.
- Samenwerken met business en techniek om databronnen te combineren en inzichten toegankelijk te maken.
Opdracht:
De publieke omroep: zichtbaar, vindbaar en herkenbaar voor elke Nederlander.
Alle Nederlanders moeten zich gezien, gehoord en thuis voelen bij de publieke omroep. Daarom zetten de collega’s van de publieke omroep zich in voor programma’s die relevant zijn en impact maken in de samenleving. Zo dragen we bij aan het functioneren van onze democratie. De gezamenlijke uitdaging voor de toekomst is om dit te blijven doen in een snel veranderende samenleving met snel veranderend mediagebruik. Daarvoor moeten we goed weten wat er leeft en speelt bij alle Nederlanders en zorgen dat het media-aanbod herkenbaar is voor alle doelgroepen. En die waardevolle content moet goed vindbaar zijn via kanalen waar elke Nederlander op elk gewenst moment toegang toe heeft.
Binnen de Directie Publiek & Marketing is de NPO voor het team Publieksinzichten op zoek naar een Data Analist voor 36 uur per week.
Open voor iedereen:
De NPO heeft een publieke taak: van waarde zijn voor elk individu én voor de samenleving als geheel. De behoeften van ons publiek, met al zijn achtergronden en opvattingen, zijn daarbij leidend. Dat willen we ook weerspiegelen in de personeelsbezetting van onze organisatie. Wij geloven in een inclusieve organisatie, die de kracht van diversiteit gebruikt om tot nog betere resultaten te komen. Want juist doordat we van elkaar verschillen, kunnen we tot nieuwe inzichten en betere oplossingen komen. We nodigen dan ook graag kandidaten uit die door hun achtergrond en ervaring hieraan een bijdrage willen leveren. Bij gelijke geschiktheid gaat de voorkeur uit naar de kandidaat die de diversiteit binnen de NPO op deze wijze versterkt.
Algemene informatie m.b.t. de aanvraag:
Locatie: Hilversum
Begindatum: 18 december 2025
Einddatum: t/m 18 maart 2025 2026
Optie op verlenging: ja
Inzet per week: 36 uur
Tarief: marktconform
Sluitingsdatum: 10-12-2025
Sluitingstijd: 09:00 uur
Intakegesprek: maandag 15 december
Over de organisatie
“De publieke omroep is van en voor iedereen. We verbinden en verrijken de Nederlandse samenleving met programma’s die informeren, inspireren en amuseren.” Met nieuws, achtergronden en duiding zorgen we dat iedereen weet wat er speelt in Nederland en de rest van de wereld. Betrouwbaar en onafhankelijk van politiek en commercie. We laten ons publiek kennismaken en genieten van kunst en cultuur in al zijn vormen. Daarmee zijn we ook een belangrijke motor voor de creatieve sector in Nederland. We maken kennis en informatie toegankelijk voor iedereen, zodat elk individu - als consument, als kiezer, als burger – zijn weg kan vinden in de maatschappij. Ook zijn we een belangrijke aanjager van innovatie binnen de media. We willen ons publiek blijven verrassen en voortdurend inspelen op nieuwe kijk- en luisterbehoeften.
Onze missie willen we voor en achter de schermen weerspiegelen in onze organisatie. In gender, leeftijd, opleiding, geografische spreiding, culturele achtergrond en handicap. Want wij geloven in een inclusieve publieke omroep, die de kracht van diversiteit gebruikt om tot nog betere resultaten te komen. Zodat we samen nóg meer persoonlijke en maatschappelijke impact creëren.
Werken bij NPO betekent dat jij dagelijks impact maakt op onze maatschappij. Of je nu meewerkt aan ons media-aanbod via televisie, radio, sites en apps, of dat je een rol vervult op één van onze stafafdelingen. NPO is een continu ontwikkelende organisatie en biedt jou daardoor altijd kansen.
Wat wij vragen
Eisen:
- Beschikbaar vanaf 18 december 2025 voor gemiddeld 36 uren per week (werkzaam op locatie van NPO); gedurende een periode t/m 18 maart 2025 2026 met een mogelijke verlenging van 1 x 3 maanden. Tijdens de kerstperiode zijn er bij de NPO mensen aan het werk om je te ondersteunen.
- WO werk- en denkniveau.
- Minimaal 3 jaar ervaring in een vergelijkbare rol.
- Sterke analytische vaardigheden en ruime ervaring met SQL, Power BI en bij voorkeur BigQuery.
- Ervaring met het werken in hybride teams.
- Zelfstandig en projectmatig inzetbaar.
- Beheerst de Nederlandse en Engelse taal goed in woord en geschrift.
Wat wij bieden
Ben jij als professional op zoek naar een interessante opdracht waarin jij het verschil kunt maken? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Bij ICQ Groep krijg je de kans om te werken aan uitdagende projecten bij verschillende opdrachtgevers. Je krijgt de mogelijkheid om jezelf voortdurend te ontwikkelen en nieuwe kennis op te doen. We zijn op zoek naar talent zoals jij, dus waar wacht je nog op? We seek you!
Meer informatie
Meer informatie:
Zo zorg je ervoor dat jouw aanbieding opvalt:
CV in topvorm: Lever je CV aan in Word-formaat, in de taal van de opdracht en in een professionele en prettige leesbare lay-out. Maak het CV niet langer dan 7 pagina’s. Laat zien dat je oog hebt voor detail.
Persoonlijke motivatie: Schrijf een overtuigende motivatie in de 'ik-vorm’, waarin je kort en bondig ingaat op de scope van de opdracht. Licht puntsgewijs toe hoe jij aansluit bij de gestelde eisen en wensen.
Beschikbaarheid: Vermeld per wanneer je beschikbaar bent, hoeveel uren per week je kunt werken en of je vakantieplannen hebt.
Tarief of maandsalaris: Vermeld je uurtarief (exclusief BTW) of maandsalaris, specifiek voor deze opdracht, inclusief reis- en eventuele verblijfskosten.
N.B.
Voor deze opdracht werk je uitsluitend met ons samen. Dit betekent dat je je niet via andere intermediairs voor dezelfde opdracht inschrijft. Zo voorkomen we verwarring in het selectieproces en maximaliseren we jouw kansen.
Onvolledige aanbiedingen kunnen we niet in behandeling nemen.
Wij houden je op de hoogte van elke stap in het selectieproces: Heb je vragen? Wij zijn er om ze te beantwoorden.