Adviseur/Coördinator Datagedreven Innovaties

De Innovatiehub Ondermijning is een initiatief van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV) in samenwerking met ICTU en verschillende publieke en private partners, waaronder politie, OM, Douane, RIEC’s, Mainportprogramma’s gemeenten en kennisinstellingen zoals TNO. De Innovatiehub is opgezet als landingsplaats voor het coördineren, ontwikkelen en versnellen van datagedreven innovaties ter versterking van de aanpak van ondermijnende criminaliteit.

  • Plaats 's-Gravenhage
  • Uren per week 8 uren per week
  • Opleiding HBO
  • Vakgebied IV/ICT
  • Contracttype Interim / ZZP / Tijdelijke loondienst ICQ / Detachering
  • Aanvraagnummer 6991-C

Over de functie

Voor ICTU zijn wij op zoek naar een Adviseur/Coördinator Datagedreven Innovaties.

Beschrijving project:
De Innovatiehub Ondermijning is een initiatief van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV) in samenwerking met ICTU en verschillende publieke en private partners, waaronder politie, OM, Douane, RIEC’s, Mainportprogramma’s gemeenten en kennisinstellingen zoals TNO. De Innovatiehub is opgezet als landingsplaats voor het coördineren, ontwikkelen en versnellen van datagedreven innovaties ter versterking van de aanpak van ondermijnende criminaliteit.

Binnen de Innovatiehub worden innovatieve producten ontwikkeld, getest en opgeschaald, zoals:
- Bedrijven Quick Scan Tool (BQST) → softwaretool die binnen 1 uur potentiële signalen van ondermijning op bedrijventerreinen in kaart brengt;
- Mat3ch Privacy Enhancing Technologies (PET’s) → innovatieve data-uitwisseling tussen publieke en private partijen, gericht op risicodetectie;
- Het ontwikkelen van een strategisch innovatieportfolio met concrete casussen en prioritering.
- De opdracht wordt in het eerste jaar (verkenningsfase) van het drie jaar durende programma uitgevoerd waarin de focus ligt op het opzetten van governance, het selecteren van prioritaire projecten, het uitvoeren van pilots en het voorbereiden van structurele borging.

Omschrijving einde project: 
Het project wordt afgerond wanneer:
- De eerste pilotprojecten zijn geëvalueerd, waaronder de test van de BQST in RIEC’s Zeeland-West-Brabant en Oost-Brabant;
- De resultaten kunnen worden gebruikt voor landelijke opschaling naar de andere RIEC’s;
- Een strategisch innovatieportfolio met prioritering en routekaart is opgeleverd;
- De verwachte afronding van de verkennende fase is 1 september 2026.

Welke rol heeft de adviseur/coördinator binnen het project:
De adviseur/coördinator vervult een adviserende, coördinerende en verbindende rol binnen de Innovatiehub:
- Werkt op strategisch niveau samen met de kwartiermaker en stakeholders;
- Stuurt inhoudelijke trajecten en pilots aan, met name datagedreven innovaties zoals de BQST;
- Brengt interne en externe partijen bijeen en faciliteert het proces;
- Adviseert over de positionering, prioritering en borging van innovatieve pilots.

Welke resultaten dient de adviseur/coördinator te behalen?
De adviseur/coördinator wordt ingehuurd om de coördinatie en strategische aansturing van datagedreven innovaties te verzorgen.

De kernactiviteiten zijn:
- Coördineren en begeleiden van pilots, waaronder de BQST-pilot in 20 gemeenten.
- Opstellen van een strategisch innovatieportfolio met prioritering van projecten.
- Adviseren over en voorbereiden van een duurzame governance- en beheerstructuur
- Monitoren en rapporteren over de voortgang van de pilots, resultaten en leereffecten

Welke concrete resultaten dient de adviseur te behalen?
1. Opgeleverd plan voor pilotopzet BQST, inclusief betrokkenheid van RIEC’s en gemeenten.
2. Eerste voortgangsrapportage over pilots en datagedreven innovaties.
3. Oplevering concept innovatieportfolio met prioritering van projecten.

Eindresultaten:
1. Een gerealiseerd en getest innovatieportfolio met x uitgevoerde pilots (n.t.b.).
2. Een evaluatie van de BQST-pilot inclusief aanbevelingen voor landelijke opschaling.
3. Een eindrapportage met samenvatting van resultaten, leereffecten en vervolgstappen.
4. Adviesnotitie over structurele borging en beheer van de innovatieve producten.

Over welke specifieke kennis beschikt de adviseur/coördinator?
De adviseur/coördinator beschikt over expertise die intern niet of onvoldoende aanwezig is, waaronder:
- Ervaring met datagedreven innovaties in complexe samenwerkingsverbanden (werkveld Ondermijning)
- Kennis van privacy enhancing technologies en datagedreven onderzoek & innovaties
- Inzicht in ondermijningsaanpak en het bestuurlijke speelveld
- Sterke vaardigheden in stakeholdermanagement en het aanjagen van multidisciplinaire innovatie
- Ervaring met het begeleiden van pilots en opschalingsstrategieën.

Gewenst profiel:
De adviseur/coördinator is een verbinder die moeiteloos schakelt tussen strategie, uitvoering en innovatie. De professional is analytisch sterk, organisatiesensitief en kan complexe belangen van verschillende stakeholders vertalen naar heldere keuzes en concrete stappen.

Belangrijke kernkwaliteiten:
- Strategisch denker met oog voor operationele haalbaarheid.
- Innovatief en resultaatgericht, met focus op impact.
- Verbinder en procesregisseur, kan publieke en private partijen samenbrengen.
- Proactief en zelfstandig, kan zelfstandig richting bepalen en beslissingen voorbereiden.
- Communicatief vaardig, weet complexe materie eenvoudig uit te leggen.

Algemene informatie m.b.t. de aanvraag:
Locatie: Den Haag
Begindatum: 20-10-2025
Duur: 12 maand(en)
Optie op verlenging: ja
Inzet per week: 8 uur
Tarief: marktconform
Sluitingsdatum: 06-10-2025
Sluitingstijd: 09:00 uur
Intakegesprek: n.t.b.

Toon meerToon minder

Over de organisatie

ICTU, samen werken aan een betere digitale overheid.  Wij helpen overheden bij het verbeteren van hun dienstverlening met ICT. Als advies- en projectenorganisatie in dienst van het openbaar bestuur. Innovatief, creatief, technologisch hoogwaardig en met expertise in de uitvoering. Gedreven door vakmanschap, met hart voor de publieke zaak en zonder winstdoel. Resultaat voor de overheid, burgers en bedrijven staat daarbij steeds centraal. ICTU werkt in opdracht aan vraagstukken met een overheidsbreed karakter die vaak een ICT component hebben. We ondersteunen overheden hun doelstellingen optimaal te realiseren, door samenwerkingen te stimuleren en te faciliteren. Daarbij verbinden we beleidsontwikkeling met uitvoering. ICTU realiseert  concrete oplossingen die werken en die bijdragen aan dienstverlening aan burgers en bedrijven. ICTU werd op 11 april 2001 als stichting opgericht door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. ICTU is in het leven geroepen om opdrachten voor overheden uit te voeren. In het ICTU-bestuur zijn alle overheidslagen vertegenwoordigd: rijk, provincies, gemeenten en waterschappen.

Toon meerToon minder

Wat wij vragen

Eisen:
- WO-master in b.v. public management, bestuurskunde, (technische) bedrijfskunde of vergelijkbaar.
- 8 jaar ervaring als (programma-)manager binnen rijksoverheid of vergelijkbare complexe publieke omgeving.
- Uitstekende kennis en ervaring met het organiseren en aansturen van datagedreven onderzoeken.
- Aantoonbare successen met interdepartementale samenwerking en beleidsadvisering.
- Bewezen landelijk netwerk: ministeries, CBS, VNG, RIEC’s, kennisinstellingen, koepels, maatschappelijke organisaties e.d.

Wensen:
- De persoon moet inzicht hebben in het brede speelveld van ondermijnende criminaliteit en de daarbij horende vraagstukken.
- De persoon moet ervaring hebben met innovatieve oplossingen onder meer op het gebied van datagedreven toepassingen zoals datavisualisatie voor risicomanagement in de ondermijningsaanpak.
- In de context van ondermijning is samenwerking met zowel publieke als private partijen van groot belang om gezamenlijk innovatieve oplossingen te ontwikkelen die een multidisciplinaire aanpak ondersteunen.

Toon meerToon minder

Wat wij bieden

Ben jij als professional op zoek naar een interessante opdracht waarin jij het verschil kunt maken? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Bij ICQ Groep krijg je de kans om te werken aan uitdagende projecten bij verschillende opdrachtgevers. Je krijgt de mogelijkheid om jezelf voortdurend te ontwikkelen en nieuwe kennis op te doen. We zijn op zoek naar talent zoals jij, dus waar wacht je nog op? We seek you!


Toon meerToon minder

Meer informatie

Meer informatie:
Zo zorg je ervoor dat jouw aanbieding opvalt:
CV in topvorm: Lever je CV aan in Word-formaat, in de taal van de opdracht en in een professionele en prettige leesbare lay-out. Maak het CV niet langer dan 7 pagina’s. Laat zien dat je oog hebt voor detail.
Persoonlijke motivatie: Schrijf een overtuigende motivatie in de 'ik-vorm’, waarin je kort en bondig ingaat op de scope van de opdracht. Licht puntsgewijs toe hoe jij aansluit bij de gestelde eisen en wensen.
Beschikbaarheid: Vermeld per wanneer je beschikbaar bent, hoeveel uren per week je kunt werken en of je vakantieplannen hebt.
Tarief of maandsalaris: Vermeld je uurtarief (exclusief BTW) of maandsalaris, specifiek voor deze opdracht, inclusief reis- en eventuele verblijfskosten.

N.B.
Voor deze opdracht werk je uitsluitend met ons samen. Dit betekent dat je je niet via andere intermediairs voor dezelfde opdracht inschrijft. Zo voorkomen we verwarring in het selectieproces en maximaliseren we jouw kansen.
Onvolledige aanbiedingen kunnen we niet in behandeling nemen.
Wij houden je op de hoogte van elke stap in het selectieproces: Heb je vragen? Wij zijn er om ze te beantwoorden.

Toon meerToon minder

Spreekt deze opdracht je aan?

Spreekt deze opdracht je aan? Solliciteer dan snel of deel deze met iemand die hier perfect bij past!

Onze recruiter

Richard Altena

Als jouw persoonlijke recruiter voor deze opdracht help ik je graag bij het vinden van een baan die bij je past en bied ik ondersteuning waar nodig!

Solliciteer