Adoptie en migratiespecialist O365

Als migratie/adoptiespecialist ben je in staat om documenten op traditionele netwerkschijven te migreren naar Microsoft 365 (Teams/SharePoint) volgens een reeds ingerichte migratieaanpak en migratiestraat met migratietooling Sharegate. Tevens heb je ervaring met adoptie, communicatie en het begeleiden van afdelingen bij de overgang naar de nieuwe werkomgeving. Ook help je samen met de projectleider en afdeling informatiebeheer de afdelingen bij het opschonen en vernietigen van documenten.

  • Plaats Uitgeest
  • Uren per week 24 tot 36 uren per week
  • Opleiding HBO
  • Vakgebied IV/ICT
  • Contracttype Interim / ZZP / Tijdelijke loondienst ICQ / Detachering
  • Aanvraagnummer 6630-C

Over de functie

Voor Werkorganisatie BUCH zijn wij op zoek naar een Adoptie en migratiespecialist O365.

Opdracht:
Vanuit de ICT koers die De Buch heeft uitgezet zijn medewerkers in een eerste fase deels gaan werken met de samenwerkapplicaties in M365. In een tweede fase worden nu de netwerkschijven opgeschoond en wordt het ‘onderhanden werk’ deels in Teams/SharePoint ondergebracht. Een externe projectleider heeft samen met o.a. het team informatiebeheer een aanpak uitgewerkt en een migratiestraat ingericht. De migratie/adoptiespecialist gaat helpen om ca. 100 teams te begeleiden in het werken met M365, de verandering t.o.v. het werken met een fileshare, de opschoning van hun bestanden en met name het uitvoeren van de technische migratie van bestanden van de fileshare naar Teams/SharePoint met de bijbehorende controles, communicatie en nazorg.

Takenpakket / te behalen resultaat:
Als migratie/adoptiespecialist ben je in staat om documenten op traditionele netwerkschijven te migreren naar Microsoft 365 (Teams/SharePoint) volgens een reeds ingerichte migratieaanpak en migratiestraat met migratietooling Sharegate. Tevens heb je ervaring met adoptie, communicatie en het begeleiden van afdelingen bij de overgang naar de nieuwe werkomgeving. Ook help je samen met de projectleider en afdeling informatiebeheer de afdelingen bij het opschonen en vernietigen van documenten.

Dit is een cruciaal project binnen de organisatie, waarbij de focus ligt op het gebruik van Microsoft-oplossingen (Azure, SharePoint, Teams, OneDrive), aangevuld met andere systemen indien nodig. Het uiteindelijk resultaat moet zijn dat de on premise netwerkschijf kan worden uitgefaseerd.

We zoeken een kandidaat die zowel technisch als organisatorisch uitblinkt en bewezen en aantoonbare excellente ervaring heeft met soortgelijke migratietrajecten. In deze rol werk je nauw samen met de projectleider en onze specialisten binnen de teams Informatisering (o.a. Security), ICT, Informatiebeheer en zorg je samen met het projectteam voor afstemming met de business. 

Binnen de scope van de opdracht is de migratie/adoptiespecialist verantwoordelijk voor:
- Technische migratie van fileshares naar Teams/SharePoint (met Sharegate);
- Communicatie en adoptie voor, tijdens en na de migratie (nazorg);
- Adviseren van afdelingen over migratie/opschoonscenario’s;
- Adviseren over en helpen bij het inrichten van Microsoft 365 omgevingen;
- Afstemming met Informatiebeheer en ICT-teams, zoals systeembeheer, functioneel beheer en servicedesk.

De migratie/adoptiespecialist wordt niet hiërarchisch aangestuurd en bepaalt zelf de wijze waarop hij zijn opdracht uitvoert en de beoogde resultaten behaalt.
De migratie/adoptiespecialist bepaalt zelfstandig de werktijden en -locatie, maar zal zich indien nodig richten naar de arbeidstijden van de opdrachtgever.
Voor de uitvoering van de opdracht gebruikt de migratie/adoptiespecialist eigen materialen, zoals een laptop, telefoon en e-mail. Toegang tot de digitale werkomgeving van de opdrachtgever wordt uitsluitend verleend voor zover dit noodzakelijk is voor de opdracht en voor zover technisch mogelijk.

Eindresultaat:
Het resultaat waarvoor de migratie/adoptiespecialist verantwoordelijk is, is een succesvolle datamigratie en zicht op het op korte termijn definitief kunnen gaan uitfaseren van de on premise netwerkschijven. 

Locatie:
In overleg fysiek aanwezig op een van de werklocaties van de BUCH.

Competenties:
Resultaatgericht, communicatief, analytisch, plannen, organiseren en Agile Mindset en werkwijze.

Algemene informatie m.b.t. de aanvraag:
Locatie: Uitgeest
Begindatum: 1 oktober 2025
Einddatum: 31 mei 2026
Optie op verlenging: ja
Inzet per week: 24-36 uur
Tarief: marktconform
Sluitingsdatum: 10-09-2025
Sluitingstijd: 09:00 uur
Intakegesprek: op het gemeentehuis van Bergen, op dinsdag 16 september binnen de tijdsblokken 13:00 – 14:00 uur; 14.00 – 15.00 uur; 15.30 – 16:30 uur

Toon meerToon minder

Over de organisatie

Jij wilt graag betekenisvol werk doen, met zichtbaar resultaat. Als je aan de slag gaat bij de BUCH, werk je aan maatschappelijk brede en uitdagende projecten. De BUCH is een krachtige organisatie die werkt voor 4 gemeenten die de handen ineen hebben geslagen: Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo. Een organisatie met een informele werksfeer die jou als toekomstige werknemer veel mogelijkheden biedt. 

Jij zet je dagelijks in voor de belangen van de meer dan 100.000 inwoners in het uitgestrekte gebied van de vier gemeenten. Samen met de kennis en expertise van jouw ruim 850 nieuwe collega’s, werk je dagelijks vol motivatie en toewijding aan een fijne woon-, werk en leefomgeving en denk je meer over onderwerpen als zorg, wonen en het klimaat. Jij levert zo een bijdrage aan thema’s die impact maken binnen de samenleving.

Toon meerToon minder

Wat wij vragen

Eisen:
- Afgeronde HBO opleiding;
- Meerdere jaren ervaring met migratieprojecten van grote hoeveelheden documenten naar Microsoft 365;
- Ervaring met Sharegate als migratietooling; 
- Meerdere jaren ervaring met adoptie/communicatie rondom Microsoft 365.

Wensen:
- Ervaring met Microsoft 365 projecten binnen een gemeente;
- Kennis van Informatiebeheer bij gemeentes in combinatie met Microsoft 365;
- Diepgaande kennis van Teams/SharePoint in Microsoft 365.

Toon meerToon minder

Wat wij bieden

Ben jij als professional op zoek naar een interessante opdracht waarin jij het verschil kunt maken? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Bij ICQ Groep krijg je de kans om te werken aan uitdagende projecten bij verschillende opdrachtgevers. Je krijgt de mogelijkheid om jezelf voortdurend te ontwikkelen en nieuwe kennis op te doen. We zijn op zoek naar talent zoals jij, dus waar wacht je nog op? We seek you!


Toon meerToon minder

Meer informatie

Meer informatie:
Zo zorg je ervoor dat jouw aanbieding opvalt:
CV in topvorm: Lever je CV aan in Word-formaat, in de taal van de opdracht en in een professionele en prettige leesbare lay-out. Maak het CV niet langer dan 7 pagina’s. Laat zien dat je oog hebt voor detail.
Persoonlijke motivatie: Schrijf een overtuigende motivatie in de 'ik-vorm’, waarin je kort en bondig ingaat op de scope van de opdracht. Licht puntsgewijs toe hoe jij aansluit bij de gestelde eisen en wensen.
Beschikbaarheid: Vermeld per wanneer je beschikbaar bent, hoeveel uren per week je kunt werken en of je vakantieplannen hebt.
Tarief of maandsalaris: Vermeld je uurtarief (exclusief BTW) of maandsalaris, specifiek voor deze opdracht, inclusief reis- en eventuele verblijfskosten.

N.B.
Voor deze opdracht werk je uitsluitend met ons samen. Dit betekent dat je je niet via andere intermediairs voor dezelfde opdracht inschrijft. Zo voorkomen we verwarring in het selectieproces en maximaliseren we jouw kansen.
Onvolledige aanbiedingen kunnen we niet in behandeling nemen.
Wij houden je op de hoogte van elke stap in het selectieproces: Heb je vragen? Wij zijn er om ze te beantwoorden.

Toon meerToon minder

Spreekt deze opdracht je aan?

Spreekt deze opdracht je aan? Solliciteer dan snel of deel deze met iemand die hier perfect bij past!

Onze recruiter

Richard Altena

Als jouw persoonlijke recruiter voor deze opdracht help ik je graag bij het vinden van een baan die bij je past en bied ik ondersteuning waar nodig!

Solliciteer