Ambtelijk secretaris GOR
Per 1 januari jl. zijn 5 sectorale ondernemingsraden en de nieuwe concern brede Groepsondernemingsraad (GOR) gestart. De raden hebben veel nieuwe leden gekregen, de GOR is zelf helemaal vernieuwd. Aan de zeggenschapskant is een nieuwe WOR-bestuurder benoemd. Daarmee maken zeggenschap en medezeggenschap een nieuwe start na een moeilijke periode waarin er geen goede samenwerkingsrelatie meer was tussen de vorige GOR en de vorige WOR-bestuurder. De basis voor deze nieuwe start is een extern adviesrapport waarin aanbevelingen staan voor een nieuwe samenwerkingsrelatie. De GOR, sectorale OR’en en de WOR-bestuurder willen langs die lijn werken aan de nieuwe medezeggenschap. De GOR zoekt daarvoor een eigen stevige secretaris met adviesrol.
- Plaats 's-Hertogenbosch
- Uren per week 14 uren per week
- Opleiding HBO
- Vakgebied Interimmanagement
- Contracttype Interim / ZZP / Tijdelijke loondienst ICQ / Detachering
- Aanvraagnummer 6631-C
Over de functie
Voor Gemeente ’s-Hertogenbosch zijn wij op zoek naar een Ambtelijk secretaris GOR.
Introductie:
Per 1 januari jl. zijn 5 sectorale ondernemingsraden en de nieuwe concern brede Groepsondernemingsraad (GOR) gestart. De raden hebben veel nieuwe leden gekregen, de GOR is zelf helemaal vernieuwd. Aan de zeggenschapskant is een nieuwe WOR-bestuurder benoemd. Daarmee maken zeggenschap en medezeggenschap een nieuwe start na een moeilijke periode waarin er geen goede samenwerkingsrelatie meer was tussen de vorige GOR en de vorige WOR-bestuurder. De basis voor deze nieuwe start is een extern adviesrapport waarin aanbevelingen staan voor een nieuwe samenwerkingsrelatie. De GOR, sectorale OR’en en de WOR-bestuurder willen langs die lijn werken aan de nieuwe medezeggenschap. De GOR zoekt daarvoor een eigen stevige secretaris met adviesrol.
Vraag:
De nieuwe GOR zoekt een ervaren adviseur die inhoudelijk sterk is, het proces bewaakt en de samenwerking bevordert tussen alle betrokken partijen. Dat laatste gaat zowel over de relatie tussen zeggenschap en medezeggenschap, over de relatie tussen GOR en sectorale OR’en, als over de relatie tussen medezeggenschap en de achterban. Ook heeft de ambtelijke secretaris GOR samen met de secretaris van de WOR-bestuurder een regisserende rol bij het traject tussen WOR- bestuur en (G)OR die moet leiden tot een verbeterde samenwerkingsrelatie.
Op de inhoud heeft de (G)OR behoefte aan een ambtelijk secretaris die de WOR uitlegt, de formele rol en positie van de (G)OR scherp heeft (advies, instemming) en ondersteunt bij het opstellen van adviezen en instemmingsreacties.
Een goed functionerende medezeggenschap begint bij een stevig fundament: duidelijke processen, transparante communicatie en zorgvuldige documentatie. De secretaris bewaakt het proces, de opvolging van afspraken en het archiveren van documenten.
Taken en rollen:
- De kandidaat werkt in opdracht van de GOR (voorzitter). Als ambtelijk secretaris staat de kandidaat voor de volgende zaken aan de lat:
- De kandidaat bereidt samen met het DB van de GOR de agenda van de GOR voor, sluit aan bij de GOR- vergadering en zorgt voor de actie- en besluitenlijst.
- Op verzoek van sectorale OR’ en bereidt de kandidaat mede de agenda voor van een sector-OR overleg, sluit aan bij de vergadering en zorgt voor de actie- en besluitenlijst.
- De kandidaat adviseert de GOR bij de voorbereiding op het overleg met de WOR-bestuurder (overlegagenda).
- De kandidaat adviseert GOR en sectorale OR’en bij vragen over inhoud, proces, positie & rol ten aanzien van medezeggenschap. Bijvoorbeeld over wanneer de (G)OR advies dan wel instemmingsrecht heeft en wat aan de GOR is en wat aan de sectorale OR’en.
- De kandidaat adviseert en stelt de reacties op van de GOR en sectorale OR’ en bij adviesaanvragen en instemmingsverzoeken.
- De kandidaat adviseert de (G)OR over relevante ontwikkelingen in (gemeentelijke) medezeggenschap en signaleert opleidingsbehoeften.
Toelichting op rooster:
Combinatie van werken op afstand en fysieke aanwezigheid bij overlegmomenten GOR en GOR- WOR.
Werklocatie:
De kandidaat dient fysiek bij de overleggen op locatie aanwezig te zijn.
Competenties:
- De kandidaat heeft aantoonbare kennis van arbeidsrecht, ondernemingsraadwetgeving en medezeggenschap.
- De kandidaat heeft ervaring en visie op de samenwerkingsrelatie tussen zeggenschap en medezeggenschap.
- De kandidaat heeft een visie op moderne medezeggenschap, bijvoorbeeld in relatie tot achterbanraadpleging en (vernieuwende) vormen van medewerkersparticipatie bij organisatieontwikkelingen.
- Ook heeft de kandidaat sterke analytische en organisatorische vaardigheden. Houdt de medezeggenschap in de juiste focus. Biedt structuur en overzicht; maakt de vraagstukken en oplossingen concreet.
- En de kandidaat is proactief, met een hands-on mentaliteit. Betrouwbaar, integer. Flexibel en in staat om snel te schakelen in een veranderende werkomgeving.
Algemene informatie m.b.t. de aanvraag:
Locatie: 's-Hertogenbosch
Begindatum: 13-10-2025
Einddatum: t/m 31-3-2026
Optie op verlenging: ja
Inzet per week: 14 uur
Tarief: marktconform
Sluitingsdatum: 21-09-2025
Sluitingstijd: 09:00 uur
Intakegesprek: maandag 29 september 2025 in de ochtend op het stadskantoor in 's-Hertogenbosch
Over de organisatie
Kijk rond in onze stad en je geniet van de gastvrijheid en de rijke historie. Verdiep je in onze organisatie en je ontdekt een modern en uniek concept. De politiek maakt keuzes op hoofdlijnen en bepaalt wát er moet gebeuren. De ambtenaren organiseren het hoe. In een klimaat met veel verantwoordelijkheid en vrijheid. Ideaal als je initiatiefrijk en creatief bent. Ook op individueel niveau is er ruimte. Om te bepalen hoe of waar je werkt. Om werk en zorg te combineren. Om je ideeën te verwezenlijken.
Van de 1361 medewerkers werken er 948 in het transparante Stadskantoor, waar iedereen van hoog tot laag een flexplek heeft. Ook de andere gebouwen hebben een inspirerende werkomgeving. Onze uitdaging is helder: hoe verbeter je een stad waar het goed gaat?
Werken voor 's-Hertogenbosch. Vrij bijzonder. Bijzonder vrij.
Wat wij vragen
Eisen:
- Beschikt over HBO werk- en denkniveau. Dit blijkt duidelijk uit het CV.
- Beschikt over recente werkervaring met het adviseren van gemeentelijke medezeggenschap. Dit blijkt duidelijk uit het CV.
Wensen:
- Beschikt over een HBO diploma. Dit blijkt duidelijk uit het CV.
- Beschikt over recente werkervaring met het adviseren op het gebied van (mede)zeggenschap bij een 100.000+ gemeente. Dit blijkt duidelijk uit het CV.
Wat wij bieden
Ben jij als professional op zoek naar een interessante opdracht waarin jij het verschil kunt maken? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Bij ICQ Groep krijg je de kans om te werken aan uitdagende projecten bij verschillende opdrachtgevers. Je krijgt de mogelijkheid om jezelf voortdurend te ontwikkelen en nieuwe kennis op te doen. We zijn op zoek naar talent zoals jij, dus waar wacht je nog op? We seek you!
Meer informatie
Meer informatie:
Zo zorg je ervoor dat jouw aanbieding opvalt:
CV in topvorm: Lever je CV aan in Word-formaat, in de taal van de opdracht en in een professionele en prettige leesbare lay-out. Maak het CV niet langer dan 7 pagina’s. Laat zien dat je oog hebt voor detail.
Persoonlijke motivatie: Schrijf een overtuigende motivatie in de 'ik-vorm’, waarin je kort en bondig ingaat op de scope van de opdracht. Licht puntsgewijs toe hoe jij aansluit bij de gestelde eisen en wensen.
Beschikbaarheid: Vermeld per wanneer je beschikbaar bent, hoeveel uren per week je kunt werken en of je vakantieplannen hebt.
Tarief of maandsalaris: Vermeld je uurtarief (exclusief BTW) of maandsalaris, specifiek voor deze opdracht, inclusief reis- en eventuele verblijfskosten.
N.B.
Voor deze opdracht werk je uitsluitend met ons samen. Dit betekent dat je je niet via andere intermediairs voor dezelfde opdracht inschrijft. Zo voorkomen we verwarring in het selectieproces en maximaliseren we jouw kansen.
Onvolledige aanbiedingen kunnen we niet in behandeling nemen.
Wij houden je op de hoogte van elke stap in het selectieproces: Heb je vragen? Wij zijn er om ze te beantwoorden.