Programma Controller – Programma Opvang

Voor de gemeente Utrecht zijn wij opzoek naar een Programma Controller – Programma Opvang

  • Plaats Utrecht
  • Uren per week 25 uren per week
  • Opleiding WO
  • Vakgebied Finance
  • Contracttype Interim / ZZP / Tijdelijke loondienst ICQ / Detachering
  • Aanvraagnummer 7259-C

Over de functie

Opdracht omschrijving
Gemeenten hebben sinds maart 2022 een rol in het organiseren van opvanglocaties voor Oekraïense vluchtelingen in opdracht van het Rijk. Binnen de gemeente Utrecht zijn veel verschillende organisatieonderdelen betrokken bij de uitvoering van de opvang van Oekraïense vluchtelingen. Voor het vastleggen van de rijksregeling A16 – Bekostigingsregeling opvang ontheemden Oekraïne (BooO) is specifieke kennis nodig van de diverse rijksregelingen, financiën en verantwoordingen. De rijksregeling raakt verschillende organisatieonderdelen van de Gemeente Utrecht. Als Programma Controller van deze regeling wordt van je verwacht dat je het accountantsdossier opbouwt in Teams dat aan de eisen voldoet voor de accountantscontrole van de SiSa verantwoording in de jaarrekening. Hiervoor onderhoud je de contacten met de accountant en de interne audit afdeling.

Het management van het programma bewaakt de voortgang in taakstelling en financiën mede aan de hand van het dashboard (PowerBI). De Programma Controller presenteert het dashboard maandelijks aan het programma management. Je onderhoudt zelfstandig het dashboard, verzamelt de benodigde onderliggende data uit de registratiesystemen van Utrecht en verzorgt de meerjarenramingen en prognoses. Daarnaast lever je input voor bestuurlijke informatie, raads- en collegebesluiten, aanvragen bij het Rijk, Beraps en jaarrekeningen. Je onderhoudt de interne contacten met concern control, business controllers van andere afdelingen en de audit afdelingen en de externe contacten met de accountant en collega's binnen de G4. Je wordt in deze taak ondersteund door de senior financial controller die je opleidt bij het doen van ramingen en het aanpassen van het dashboard in Power BI.Je adviseert het ministerie van Asiel en Migratie dat de minister over een te ontwerpen doelgroep flexibele regeling, het kostenonderzoek en de BooO en neemt daarvoor deel aan kennis- en klankbordgroepen.

Je taken zijn:
Opstellen van verschillende onderdelen van het SISA-dossier, waaronder een risico-inventarisatie van de regeling, het uitvoeren van een verbijzonderde interne controle van de regeling en de aansluiting van de indicatoren in de SiSa verantwoording met de onderliggende administratie in SAP en of andere subsystemen;
Het beantwoorden van vragen van de accountant tijdens de controle op de jaarrekening, in afstemming met de coördinator SISA en concern control binnen de Gemeente Utrecht;Het opstellen van een meerjarenprognose met alle lopende financiële verplichtingen en taakstellingen;
Het opstellen en onderhouden van een dashboard met (meerjarige) sturingsinformatie over de baten en lasten van de gemeente Utrecht voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen en over relevante taakstellingen en KPI's per opvangplek, fte's en vluchteling;Het opstellen en onderhouden van een dashboard met (meerjarige) sturingsinformatie over de lasten van de gemeente Utrecht voor realisatie van de sociale huisvesting en relevante taakstellingen en KPI's per fase, uren en fte's van projecten;
Het aanleveren van de benodigde informatie in de P&C cyclus;
Het onderhouden van de interne en externe contacten die benodigd zijn voor het verkrijgen en verantwoorden van de specifieke uitkeringen en subsidies;
Het organiseren en verbeteren van (ondersteunende) processen voor de financieel beheer, budgettering, registratie en administratie en verantwoordingen;
Het ontwerpen van de benodigde WBS structuren voor de programma beheersing.Je werkt autonoom en richt je werkzaamheden naar eigen inzicht in. Er is geen sprake van leiding en toezicht door een HR-leidinggevende. Je moet wel verantwoording afleggen aan de opdrachtgever. De beoordeling van de werkzaamheden vindt plaats op basis van het resultaat van de werkzaamheden.Resultaat van de opdrachtDeze opdracht kan worden afgerond als de oorlog is beëindigd en daardoor deze regeling komt te vervallen.

Organisatie en team
Utrecht heeft jou nodig! Gemeente Utrecht organiseert voor verschillende doelgroepen opvang; asielzoekers, Oekraïense vluchtelingen, winteropvang voor daklozen, etc. Het programma opvang Utrecht is verantwoordelijk voor de tijdelijke opvang van vluchtelingen. In eerste instantie de vluchtelingen uit Oekraïne. Deze worden, anders dan asielaanvragers, door de gemeente opgevangen op diverse locaties. Daarnaast krijgt het programma opvang Utrecht opdrachten uit de organisatie om te ondersteunen bij de opvangen van verschillende doelgroepen.Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zo'n inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina.https://www.werkenbijutrecht.nl/over-ons/diversiteit-en-inclusiviteit/

Toon meerToon minder

Over de organisatie

Utrecht een kleine grote stad? Dat zijn we allang niet meer. Als één van de vier grootste steden in Nederland willen wij ruimte geven aan onze ambities. Want steeds meer mensen kiezen voor onze mooie stad in het midden van het land: in 2027 telt Utrecht voor het eerst meer dan 400.000 inwoners. Natuurlijk brengt dit vraagstukken met zich mee. Bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid, wonen, sociale voorzieningen en infrastructuur.  

Ons belangrijkste doel is een gezonde en prettige leefomgeving voor iedereen. Ook als we groeien. En dat pakken we op z’n Utrechts aan: met elkaar. Wij staan voor een stad waar we naar elkaar omkijken, waar iedereen zich thuis voelt en waar iedereen mee kan doen. Ook binnen onze organisatie. Daarbij handelen we naar onze kernwaarden: open, wendbaar, scherp en betrouwbaar. 

Ons opvallende en moderne stadskantoor staat direct naast station Utrecht Centraal. Dit is de centrale plek waar inwoners snel geholpen worden én het is de plek waar jij lekker kunt werken en collega’s kunt ontmoeten. Veel van onze collega’s zijn dagelijks zichtbaar in de stad. Daarnaast werken er collega’s op verschillende locaties door de hele stad, zoals bij de zwembaden en op de wijkbureaus.  

Met ruim 4.500 collega’s beschikt onze organisatie over een groot netwerk, zowel in de organisatie en in de stad als op nationaal en internationaal niveau. Die omvang maakt het mogelijk om écht verschil te maken in Utrecht.  We bieden ruimte aan iedereen, met talent als basis en diversiteit als kracht. Laat jouw ambitie spreken en groei mee met de stad. Dé plek waar je de ruimte krijgt om jouw talent in te zetten zoals jij wilt. Met elkaar maken we er werk van. Want wat jij kan, heeft Utrecht nodig.

Toon meerToon minder

Wat wij vragen

Eisen
Je hebt een afgeronde WO master bedrijfseconomie;
Je kan op strategisch niveau mee kunnen denken;
Minimaal 2 jaar ervaring met het opmaken van de SiSa verantwoording, de benodigde berekeningen en onderbouwingen van de indicatoren: kennis van de werking van databases van het zaaksysteem Socrates en van aanmeldingen bij de Veiligheidsregio Utrecht;
Minimaal 2 jaar ervaring met het opmaken van de onderliggende accountantsdossiers van de SiSa verantwoording, met een onderbouwing van audit risk, steekproeven en overige aanvullende controlewerkzaamheden en de benodigde controlememoranda per indicator;
Ervaring met het opzetten, onderhouden en programmeren in Microsoft PowerBI;
Ervaring met het opzetten en onderhouden van gegevensmodellen in Microsoft Excel;Kennis van SAP;
Minimaal 1 jaar recente ervaring bij een G4 gemeente of andere grote gemeente;
Minimaal 5 jaar gecombineerde ervaring en expertise als Business Controller, Programma- en Projectcontroller, Financial Controller en Financial Auditor.

Competenties
Kan autonoom werken.

Toon meerToon minder

Wat wij bieden

Algemene informatie m.b.t. de aanvraag:
Locatie: Utrecht
Begindatum: 01-01-2026
Einddatum: 01-01-2027
Optie op verlenging: ja
Inzet per week: 25 uur
Tarief: marktconform
Sluitingsdatum: 09-11-2025
Sluitingstijd: 09:00 uur
Intakegesprek: n.t.b.

Toon meerToon minder

Meer informatie

Meer informatie:
Zo zorg je ervoor dat jouw aanbieding opvalt:
CV in topvorm: Lever je CV aan in Word-formaat, in de taal van de opdracht en in een professionele en prettige leesbare lay-out. Maak het CV niet langer dan 7 pagina’s. Laat zien dat je oog hebt voor detail.
Persoonlijke motivatie: Schrijf een overtuigende motivatie in de 'ik-vorm’, waarin je kort en bondig ingaat op de scope van de opdracht. Licht puntsgewijs toe hoe jij aansluit bij de gestelde eisen en wensen.
Beschikbaarheid: Vermeld per wanneer je beschikbaar bent, hoeveel uren per week je kunt werken en of je vakantieplannen hebt.
Tarief of maandsalaris: Vermeld je uurtarief (exclusief BTW) of maandsalaris, specifiek voor deze opdracht, inclusief reis- en eventuele verblijfskosten.

N.B.
Voor deze opdracht werk je uitsluitend met ons samen. Dit betekent dat je je niet via andere intermediairs voor dezelfde opdracht inschrijft. Zo voorkomen we verwarring in het selectieproces en maximaliseren we jouw kansen.
Onvolledige aanbiedingen kunnen we niet in behandeling nemen.
Wij houden je op de hoogte van elke stap in het selectieproces: Heb je vragen? Wij zijn er om ze te beantwoorden.

Toon meerToon minder

Spreekt deze opdracht je aan?

Spreekt deze opdracht je aan? Solliciteer dan snel of deel deze met iemand die hier perfect bij past!

Onze recruiter

Pim Bobbink
Solliciteer