Financieel Adviseur EU-subsidies

Je bent financieel manager van projecten waarvoor de gemeente Utrecht een bijdrage heeft ontvangen uit het Asiel,Migratie en Integratie Fonds. De gemeente Utrecht voert twee eerder toegekende AMIF-projecten uit (Vesta en U-match), en het ESF&I team is verantwoordelijk voor een goede uitvoering.

  • Plaats Utrecht
  • Uren per week 16 tot 20 uren per week
  • Opleiding HBO
  • Vakgebied Finance
  • Contracttype Tijdelijke loondienst ICQ / Detachering
  • Aanvraagnummer 7475-B

Over de functie

Voor Gemeente Utrecht zijn wij op zoek naar een Financieel Adviseur EU-subsidies.

Opdracht:
Werken aan Utrecht!
Als vierde stad van Nederland groeit Utrecht gestaag door naar 400.000 inwoners. De Utrechtse bevolking is zeer divers. Veel studenten, nieuwe gezinnen die zich in Leidsche Rijn vestigen en Utrechters die al vele generaties in de stad wonen. Utrecht wil een stad zijn waar we samen met burgers en partners in de stad werken aan oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken en werken aan een Inclusieve Stad en Gezonde verstedelijking van Utrecht. Waar innovatie leidt tot beter werk, betere dienstverlening en we zo van toenemende meerwaarde kunnen zijn voor de stad.

De huidige vacature ontstaat met het vertrek van de huidige ‘controller EU programma’s en subsidies’. De gemeente Utrecht heeft de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in het opbouwen van expertise op het gebied van Europese gefinancierde projecten ten behoeve van innovatieve projecten in de stad. Hieruit zijn tal van EU gefinancierde projecten voortgekomen die ook financieel gemanaged moeten worden. Daarnaast zijn tal van projecten in ontwikkeling. Wij zoeken een tijdelijke collega die het financiële deel van deze projecten voor zijn of haar rekening wil nemen.

Korte beschrijving speelveld:
De afdeling Grondzaken, Investeren en Exploiteren (GI&E) is op zoek naar versterking voor de rol van financieel controller bij het team Externe Subsidies en Fondsen & Innovatie. Wegens vertrek van de huidige medewerker zoeken wij op tijdelijke basis een financieel adviseur die bij voorkeur per 15-12-2025 voor circa 16 – 20 uur per week beschikbaar is. 

De functie maakt onderdeel uit van het EU Subsidie en Innovatie Team, dat een gemeentebrede opdracht heeft in het ontwikkelen van Europese innovatie projecten voor de Utrechtse opgaven inclusief het creëren van internationaal podium, het ontwikkelen van netwerken, de noodzakelijke internationale lobby en beleidsbeïnvloeding; en EU subsidiewerving en subsidiemanagement.

Opdrachtbeschrijving:
Je bent financieel manager van projecten waarvoor de gemeente Utrecht een bijdrage heeft ontvangen uit het Asiel,Migratie en Integratie Fonds. De gemeente Utrecht voert twee eerder toegekende AMIF-projecten uit (Vesta en U-match), en het ESF&I team is verantwoordelijk voor een goede uitvoering. 
- Het eerste aanspreekpunt voor financial management van het project
- Het inrichten van projectadministratie in SAP
- Het voeren van de financiële toetsing op partners claims
- Coördineert en bewaakt het verantwoordingproces van het project
- Het zorgdragen dat partners zich aan Europese en Nationale regelgeving, aan de  UIA vereisten voldoen
- Onderhoudt, samen met de projectcoördinator contant met het AMIF-secretariaat met betrekking tot de bewaking van een goede samenwerking, rapportages en verantwoording financial management
- Het beheren van projectbudget en uitgaven
- Het opstellen van halfjaarlijkse financieel rapportage ten behoeve van de  check en balances voor alle partners
- Het voorbereiden van de jaarlijkse rapportages en verantwoordingsdocumenten voor de AMIF-projecten 

In overleg wordt bezien of je ook bij andere projecten een rol gaat spelen.

Jij hebt:
- Een afgeronde relevante HBO/academische opleiding
- Kennis en ervaring met financiële audit en de bijbehorende processen/componenten.
- Ervaring met projectplanning. 
- Uitstekende communicatieve vaardigheden zowel gesproken als geschreven, bij voorkeur ook in het Engels. 
- Uitstekende adviesvaardigheden, gevraagd en ongevraagd, richting de programmamanagers, projectpartners, en projectmedewerkers: 
- Professionele kennis van werken in Excel 
- Professionele kennis van SAP -> boekingsgang in financiële- en projectadministratie
- Ervaring met het onderhouden van een internationaal netwerk van project partners. 

Verder beschik je over de volgende competenties/vaardigheden:
- Gericht op samenwerking, verbinding, enthousiasmeren en communicatief sterk
- Accuraat en proactief 
- Kan goed onderscheid maken tussen hoofd- en bijzaak
- In staat is om onder druk te werken met deadlines 

Resultaat van de opdracht:
De opdrachtnemer levert volledig, juist en tijdig financieel beheer voor de AMIF-projecten Vesta en U-match, inclusief een ingerichte en controleerbare projectadministratie in SAP, toetsing van partnerclaims, halfjaarlijkse financiële rapportages en jaarlijkse verantwoordingsdocumenten. Hij/zij bewaakt budgetten en uitgaven, signaleert risico’s, zorgt voor naleving van Europese en nationale regelgeving en onderhoudt afstemming met projectcoördinator, partners en het AMIF-secretariaat. Het werk wordt zorgvuldig vastgelegd en overdraagbaar opgeleverd bij afronding van de opdracht.

Algemene informatie m.b.t. de aanvraag:
Locatie: Utrecht
Begindatum: Vanaf half december, of zo snel mogelijk
Einddatum: 1-6-2026
Optie op verlenging: ja
Inzet per week: 16-20 uur
Tarief: marktconform
Sluitingsdatum: 09-12-2025
Sluitingstijd: 09:00 uur
Intakegesprek: n.t.b.

Toon meerToon minder

Over de organisatie

Utrecht een kleine grote stad? Dat zijn we allang niet meer. Als één van de vier grootste steden in Nederland willen wij ruimte geven aan onze ambities. Want steeds meer mensen kiezen voor onze mooie stad in het midden van het land: in 2027 telt Utrecht voor het eerst meer dan 400.000 inwoners. Natuurlijk brengt dit vraagstukken met zich mee. Bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid, wonen, sociale voorzieningen en infrastructuur.  

Ons belangrijkste doel is een gezonde en prettige leefomgeving voor iedereen. Ook als we groeien. En dat pakken we op z’n Utrechts aan: met elkaar. Wij staan voor een stad waar we naar elkaar omkijken, waar iedereen zich thuis voelt en waar iedereen mee kan doen. Ook binnen onze organisatie. Daarbij handelen we naar onze kernwaarden: open, wendbaar, scherp en betrouwbaar. 

Ons opvallende en moderne stadskantoor staat direct naast station Utrecht Centraal. Dit is de centrale plek waar inwoners snel geholpen worden én het is de plek waar jij lekker kunt werken en collega’s kunt ontmoeten. Veel van onze collega’s zijn dagelijks zichtbaar in de stad. Daarnaast werken er collega’s op verschillende locaties door de hele stad, zoals bij de zwembaden en op de wijkbureaus.  

Met ruim 4.500 collega’s beschikt onze organisatie over een groot netwerk, zowel in de organisatie en in de stad als op nationaal en internationaal niveau. Die omvang maakt het mogelijk om écht verschil te maken in Utrecht.  We bieden ruimte aan iedereen, met talent als basis en diversiteit als kracht. Laat jouw ambitie spreken en groei mee met de stad. Dé plek waar je de ruimte krijgt om jouw talent in te zetten zoals jij wilt. Met elkaar maken we er werk van. Want wat jij kan, heeft Utrecht nodig.

Toon meerToon minder

Wat wij vragen

Eisen:
- Je bent de afgelopen 2 jaar niet in loondienst geweest bij de Gemeente Utrecht voor dezelfde/vergelijkbare werkzaamheden.
- Minimaal een afgeronde hbo- of wo-opleiding in een financieel of bedrijfskundig domein.

Wensen:
- Je hebt aantoonbare ervaring met financieel beheer van door de EU gefinancierde projecten.
- Ervaring met het voeren van financiële projectadministratie in SAP.
- Ervaring met financiële audits en het voorbereiden van auditbestendige documentatie.
- Ervaring heeft u met EU-projectfinanciën (bijv. AMIF, ESF, Horizon, UIA).
- Kennis van SAP binnen financiële projectadministratie.
- Beschrijf kort een (EU-)project waarvoor je financieel verantwoordelijk was: welke rol had je, hoe borgde je auditbestendigheid en welke systemen gebruikte je?
- Kun je een voorbeeld geven van een situatie waarin je financiële risico’s in een project tijdig heeft gesignaleerd en welke acties je daarop hebt uitgezet?

Toon meerToon minder

Wat wij bieden

Ben jij als professional op zoek naar een interessante opdracht waarin jij het verschil kunt maken? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Bij ICQ Groep krijg je de kans om te werken aan uitdagende projecten bij verschillende opdrachtgevers. Je krijgt de mogelijkheid om jezelf voortdurend te ontwikkelen en nieuwe kennis op te doen. We zijn op zoek naar talent zoals jij, dus waar wacht je nog op? We seek you!


Toon meerToon minder

Meer informatie

Meer informatie:
Zo zorg je ervoor dat jouw aanbieding opvalt:
CV in topvorm: Lever je CV aan in Word-formaat, in de taal van de opdracht en in een professionele en prettige leesbare lay-out. Maak het CV niet langer dan 7 pagina’s. Laat zien dat je oog hebt voor detail.
Persoonlijke motivatie: Schrijf een overtuigende motivatie in de 'ik-vorm’, waarin je kort en bondig ingaat op de scope van de opdracht. Licht puntsgewijs toe hoe jij aansluit bij de gestelde eisen en wensen.
Beschikbaarheid: Vermeld per wanneer je beschikbaar bent, hoeveel uren per week je kunt werken en of je vakantieplannen hebt.
Tarief of maandsalaris: Vermeld je uurtarief (exclusief BTW) of maandsalaris, specifiek voor deze opdracht, inclusief reis- en eventuele verblijfskosten.

N.B.
Voor deze opdracht werk je uitsluitend met ons samen. Dit betekent dat je je niet via andere intermediairs voor dezelfde opdracht inschrijft. Zo voorkomen we verwarring in het selectieproces en maximaliseren we jouw kansen.
Onvolledige aanbiedingen kunnen we niet in behandeling nemen.
Wij houden je op de hoogte van elke stap in het selectieproces: Heb je vragen? Wij zijn er om ze te beantwoorden.

Toon meerToon minder

Spreekt deze opdracht je aan?

Spreekt deze opdracht je aan? Solliciteer dan snel of deel deze met iemand die hier perfect bij past!

Onze recruiter

Pim Bobbink
Solliciteer