Procesmanager Service Integratie

Het leven is goed in het Brabantse land. Bij de provincie Noord-Brabant zetten we ons dagelijks in om te zorgen dat dit ook geldt voor de toekomst. Samen werken we aan een mooier, toekomstbestendig en een duurzaam Brabant. Ga jij voor resultaat, ben je ondernemend, heb je affiniteit met maatschappelijke vraagstukken en bovenal: werk je graag vol trots mee aan een nog beter Brabant? Dan zijn wij op zoek naar jou!

  • Plaats Den Bosch
  • Uren per week 36 uren per week
  • Opleiding HBO
  • Vakgebied Bedrijfsvoering
  • Contracttype Interim / ZZP / Tijdelijke loondienst ICQ / Detachering
  • Aanvraagnummer 6499-B

Over de functie

Voor Provincie Noord-Brabant zijn wij op zoek naar een Procesmanager Service Integratie.

Opdracht:
Het leven is goed in het Brabantse land. Bij de provincie Noord-Brabant zetten we ons dagelijks in om te zorgen dat dit ook geldt voor de toekomst. Samen werken we aan een mooier, toekomstbestendig en een duurzaam Brabant. Ga jij voor resultaat, ben je ondernemend, heb je affiniteit met maatschappelijke vraagstukken en bovenal: werk je graag vol trots mee aan een nog beter Brabant? Dan zijn wij op zoek naar jou!

Uitdaging:
Ben jij een expert op het gebied van Service Integratie en ITIL processen? Heb jij de kennis, ervaring én het enthousiasme om deze processen onder jouw aansturing succesvol te implementeren binnen een regieorganisatie in ontwikkeling? En weet jij hoe je daarbij een goed functionerende ICT-dienstverleningsorganisatie opzet in een complex multi-vendor landschap? Dan zijn wij op zoek naar jou!

De organisatie is gestart met de inrichting van service-integratie binnen een multi-vendorlandschap. Er ligt een governancemodel, de processen zijn grotendeels beschreven, de interne rollen zijn benoemd en de benodigde tooling, waaronder een ITSM-oplossing, is in aanbesteding.

Voor de daadwerkelijke verankering van processen, de adoptie binnen de organisatie en de uitvoering richting leveranciers ontbreekt op dit moment de interne capaciteit. Daarom zijn wij op zoek naar een procesmanager Service-Integratie. Tevens beschik je ook over een flinke dosis projectmanagent ervaring.

Het doel van deze opdracht is het operationaliseren van de service-integratiefunctie, het structureel borgen binnen de organisatie en het realiseren van een effectieve uitvoering richting zowel bestaande als nieuwe leveranciers.

Wat ga je doen?
De provinciale organisatie is volop in beweging, onder meer door de herverkaveling van onze ICT-outsourcing en de doorontwikkeling van de interne regieorganisatie. In deze dynamische en snel veranderende omgeving, waarin veel ontwikkelingen tegelijkertijd spelen, is het essentieel dat onze processen soepel verlopen en dat de afstemming met outsourcingpartners goed is geregeld. Het vormgeven en borgen van service-integratie binnen de interne organisatie is daarbij belangrijker dan ooit.

Doelstellingen en resultaatgebieden:
1. Inrichting en implementatie
- Realiseren van een goed functionerende service-integratiefunctie, verankerd binnen de interne organisatie.
- Beschrijven en implementeren van resterende ITIL-processen en het bestaande governance- en procesmodel.
- Zorgen voor uniforme werkwijzen en standaarden binnen de regieorganisatie.

2. Samenwerking en coördinatie
- Sturing geven en coördineren van afstemming, afroep en operationele samenwerking met bestaande en nieuwe  leveranciers, conform het afgesproken integratiemodel.
- Faciliteren van ketenoverleggen en het bevorderen van effectieve samenwerking tussen leveranciers.
- Onderhouden van overzicht op en sturing geven aan end-to-end processen, inclusief escalatiebeheer.

3. Adoptie en kennisoverdracht
- Trainen, begeleiden en ondersteunen van interne stakeholders bij hun rollen en processen.
- Voorbereiden van een volledige overdracht naar een structurele functie binnen de organisatie, inclusief een        overdrachtsdossier en lessons learned.

4. Monitoring, sturing en verbetering
- Monitoren en verbeteren van ketenprestaties over meerdere leveranciers heen.
- Signaleren en mitigeren van risico’s op het gebied van dienstverlening, integratie en compliance.
- Zorgen voor eenduidige rapportages en dashboards ter ondersteuning van sturing en besluitvorming.
- Faciliteren van continue verbetering (volgens PDCA) in samenwerking met interne en externe partijen.
- Adviseren over optimalisaties tijdens de transitie naar reguliere aansturing.

Gewenst profiel:
Als procesmanager Service Integratie beschik je over de volgende kerncompetenties:
- Procesgericht werken: Je overziet end-to-end processen, denkt in ketens en kunt processen structureel verbeteren en borgen.
- Samenwerken en verbinden: Je verbindt interne afdelingen en externe leveranciers, en weet belangen te overbruggen om gezamenlijke doelen te bereiken.
- Regievoering en Sturing geven: Je stuurt op prestaties van leveranciers en interne teams zonder directe lijnverantwoordelijkheid.
- Organisatiesensitiviteit: Je begrijpt de context van een politiek-bestuurlijke organisatie en beweegt je daarbinnen effectief.
- Resultaatgerichtheid: Je houdt scherp oog voor doelen, stelt prioriteiten en zorgt dat afspraken worden nagekomen.

Verder beschik je over de volgende vaktechnische competenties:
- Kennis van service-integratie en ITIL/ISCM: Je beschikt over actuele kennis van service-integratie (SIAM), ITIL en andere servicemanagementmodellen, met name COBIT.
- Stakeholdermanagement: Door je ervaring die je hebt opgedaan in grote complexe organisaties schakel je effectief met verschillende lagen in de organisatie en weet draagvlak te creëren.
- Verandervermogen en trainingservaring: Door je ervaring die je hebt opgedaan in andere organisaties ben je in staat om mensen en processen te begeleiden in verandering, en weet je weerstand te herkennen en om te buigen.
- Communicatieve vaardigheden: Je communiceert helder, zowel mondeling als schriftelijk, en weet technische en organisatorische onderwerpen begrijpelijk over te brengen.
- Analytisch vermogen: Je kunt complexe situaties en afhankelijkheden doorgronden en onderbouwde keuzes maken.
- Recente ervaring met provinciale overheden.
- Recente ervaring met outsourcingtransities en het opzetten van regie- en service-integratiefuncties bij grote organisaties.
- Certificeringen zoals ITIL, SIAM, BISL, PRINCE2 of vergelijkbaar.

Toelichting op rooster:
Er wordt verwacht dat je 50% van de werkuren aanwezig bent op het Provinciehuis. Circa 3 keer per week wordt er op Provinciehuis in ’s-Hertogenbosch gewerkt/overlegd.

BYOD:
Bij de provincie gaan we uit van het BYOD (Bring Your Own Device) principe.

Competenties:
Verbindend, doortastend, vernieuwend, betrouwbaar.

Algemene informatie m.b.t. de aanvraag:
Locatie: 's-Hertogenbosch
Begindatum: 1-10-2025 
Einddatum: t/m 1-10-2026
Optie op verlenging: ja
Inzet per week: 36 uur
Tarief: marktconform
Sluitingsdatum: 17-08-2025
Sluitingstijd: 09:00 uur
Intakegesprek: eind augustus/begin september

Toon meerToon minder

Over de organisatie

Provincie Noord-Brabant

Brabant is een topregio op het gebied van kennis en innovatie waar het goed wonen, werken en leven is. Het bestuur van de provincie investeert in Brabant om ook in de toekomst deze toppositie te behouden. Samen werken wij met ambitie aan maatschappelijke opgaven en voeren kerntaken uit die zich richten op ruimte, economie, milieu, mobiliteit en cultuur.

Bij de provincie zetten we ons dagelijks in voor een mooier, toekomstbestendig en duurzaam Brabant. Ga jij voor resultaat, ben je ondernemend, heb je affiniteit met maatschappelijke vraagstukken en bovenal: werk je graag mee aan een nog beter Brabant? Dan zijn wij op zoek naar jou!

Toon meerToon minder

Wat wij vragen

Eisen:
- Beschikt over minimaal een afgeronde HBO opleiding op het gebied van ICT. Dit blijkt uit het CV.
- Beschikt over minimaal 3 jaar recente werkervaring in een rol als procesmanager service integratie met de verantwoordelijkheden zoals genoemd in deze uitvraag en waarbij ervaring met ITIL-inrichting, projectmanagement en outsourcingtransities je werkgebied was. Kandidaten die enkel hebben samengewerkt en niet een aansturende rol hadden komen niet in aanmerking voor deze functie. Ervaring dient te zijn opgedaan binnen overheidsorganisaties die minstens zo groot zijn als de provincie (1500-2000 FTE) en opgedaan in de laatste 5 jaar. Dit blijkt uit het CV.
- Beschikt over minimaal 5 jaar werkervaring met het inrichten en aansturen van ITIL-processen en het opzetten van regie- en service-integratiefuncties opgedaan in de laatste 10 jaar. Dit blijkt uit het CV.
- Beschikt over minimaal 10 jaar ervaring met het aansturen (Service Delivery Manager) van outsourcingspartijen die de gehele basis infrastructuur diensten afdekt zijnde SOC, netwerk, werkplek beheer, server management en applicatie hosting. Dit blijkt uit het CV.
- Beschikt over minimaal 10 jaar ervaring met het aansturen (projectleider) van complexe ICT-projecten. Dit blijkt uit het CV.

Wensen:
- Beschikt over minimaal een afgeronde HBO opleiding op het gebied van ICT. Dit blijkt uit CV.
- Beschikt over minimaal 3 jaar recente werkervaring in een rol als procesmanager service integratie met de verantwoordelijkheden zoals genoemd in deze uitvraag en waarbij ervaring met ITIL-inrichting, projectmanagement en outsourcingtransities je werkgebied was. Kandidaten die enkel hebben samengewerkt en niet een aansturende rol hadden komen niet in aanmerking voor deze functie. Ervaring dient te zijn opgedaan binnen overheidsorganisaties die minstens zo groot zijn als de provincie (1500-2000 FTE) en opgedaan in de laatste 5 jaar. Dit blijkt uit het CV.
- Beschikt over minimaal 5 jaar werkervaring met het inrichten en aansturen van ITIL-processen en het opzetten van regie- en service-integratiefuncties opgedaan in de laatste 10 jaar. Dit blijkt uit het CV.
- Beschikt over minimaal 10 jaar ervaring met het aansturen (Service Delivery Manager) van outsourcingspartijen die de gehele basis infrastructuur diensten afdekt zijnde SOC, netwerk, werkplek beheer, server management en applicatie hosting. Dit blijkt uit het CV.
- Beschikt over miniaal 10 jaar ervaring met het aansturen (projectleider) van complexe ICT-projecten. Dit blijkt uit het CV.

Toon meerToon minder

Wat wij bieden

Ben jij als professional op zoek naar een interessante opdracht waarin jij het verschil kunt maken? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Bij ICQ Groep krijg je de kans om te werken aan uitdagende projecten bij verschillende opdrachtgevers. Je krijgt de mogelijkheid om jezelf voortdurend te ontwikkelen en nieuwe kennis op te doen. We zijn op zoek naar talent zoals jij, dus waar wacht je nog op? We seek you!


Toon meerToon minder

Meer informatie

Meer informatie:
Zo zorg je ervoor dat jouw aanbieding opvalt:
CV in topvorm: Lever je CV aan in Word-formaat, in de taal van de opdracht en in een professionele en prettige leesbare lay-out. Maak het CV niet langer dan 7 pagina’s. Laat zien dat je oog hebt voor detail.
Persoonlijke motivatie: Schrijf een overtuigende motivatie in de 'ik-vorm’, waarin je kort en bondig ingaat op de scope van de opdracht. Licht puntsgewijs toe hoe jij aansluit bij de gestelde eisen en wensen.
Beschikbaarheid: Vermeld per wanneer je beschikbaar bent, hoeveel uren per week je kunt werken en of je vakantieplannen hebt.
Tarief of maandsalaris: Vermeld je uurtarief (exclusief BTW) of maandsalaris, specifiek voor deze opdracht, inclusief reis- en eventuele verblijfskosten.

N.B.
Voor deze opdracht werk je uitsluitend met ons samen. Dit betekent dat je je niet via andere intermediairs voor dezelfde opdracht inschrijft. Zo voorkomen we verwarring in het selectieproces en maximaliseren we jouw kansen.
Onvolledige aanbiedingen kunnen we niet in behandeling nemen.
Wij houden je op de hoogte van elke stap in het selectieproces: Heb je vragen? Wij zijn er om ze te beantwoorden.

Toon meerToon minder

Spreekt deze opdracht je aan?

Spreekt deze opdracht je aan? Solliciteer dan snel of deel deze met iemand die hier perfect bij past!

Onze recruiter

Erik Mensinga

Ik help je graag bij het vinden van een opdracht die écht bij je past en bied ondersteuning waar nodig!

Solliciteer