Portfoliomanager

Je speelt een sleutelrol in het ontwerpen, implementeren en borgen van portfoliomanagement binnen WPI. Je bent verantwoordelijk voor het portfoliomanagementproces dat inzicht geeft in de strategische waarde, capaciteit, risico’s en onderlinge samenhang van projecten en programma’s. Je maakt tijdelijk onderdeel uit van het team directiestaf en werkt samen met collega’s uit andere teams van de afdeling Beleid & Kwaliteit (B&K), WPI en het concern. Op basis van het voorwerk dat al is verricht werk je portfoliomanagement binnen WPI verder uit.

  • Plaats Amsterdam
  • Uren per week 36 uren per week
  • Opleiding HBO
  • Vakgebied Bedrijfsvoering
  • Contracttype Tijdelijke loondienst ICQ / Detachering
  • Aanvraagnummer 7092-C

Over de functie

Voor Gemeente Amsterdam zijn wij op zoek naar een Portfoliomanager.

NB. In het kader van de wDBA kan deze opdracht alleen op basis van “detachering” worden uitgevoerd. ICQ Groep biedt hiervoor diverse mogelijkheden. Hierbij kun je rekenen op een aantrekkelijk salaris en uitstekende arbeidsvoorwaarden. Geïnteresseerd in de mogelijkheden die wij daarvoor bieden? Ga dan naar https://www.icq-groep.nl/over-icq/nieuws/actueel/update-wet-dba-wij-zijn-er-klaar-voor-jij-ook

Context:
WPI staat voor de uitdaging om haar organisatiekracht en besluitvorming substantieel te versterken. Op dit moment ontbreekt een integraal overzicht, proces en afwegingskader van alle lopende en geplande projecten, waardoor het maken van bewuste strategische keuzes en het effectief prioriteren van initiatieven bemoeilijkt wordt. Om als organisatie wendbaarder en slagvaardiger te opereren en meer rust te krijgen in de uitvoering, wil de directie van WPI portfoliomanagement implementeren. 

Opdrachtomschrijving:
Je speelt een sleutelrol in het ontwerpen, implementeren en borgen van portfoliomanagement binnen WPI. Je bent verantwoordelijk voor het portfoliomanagementproces dat inzicht geeft in de strategische waarde, capaciteit, risico’s en onderlinge samenhang van projecten en programma’s. Je maakt tijdelijk onderdeel uit van het team directiestaf en werkt samen met collega’s uit andere teams van de afdeling Beleid & Kwaliteit (B&K), WPI en het concern. Op basis van het voorwerk dat al is verricht werk je portfoliomanagement binnen WPI verder uit.

Werkzaamheden:
- Inrichting portfoliomanagement:
Binnen de eerste 3 maanden ontwerp en implementeer je een portfoliomanagementproces dat aansluit op bestaande overleg- en besluitvormingsstructuren, zodat het werkt binnen de huidige organisatiecontext. Je werkt hierbij nauw samen met het team directiestaf. Je brengt daarnaast in kaart welke organisatorische randvoorwaarden (capaciteit, middelen, cultuur) nodig zijn voor een duurzame borging van portfoliomanagement en levert tevens binnen 3 maanden een voorstel voor borging en doorontwikkeling.

- Portfolio-inzicht:
Binnen 1 maand breng je een actueel overzicht in kaart van lopende programma’s en projecten in het portfoliobord, zodat het portfolio volledig en betrouwbaar is.

- Procesfacilitatie:
Je faciliteert het portfoliomanagementproces, inclusief de communicatie en samenwerking tussen betrokken teams en stakeholders, en borgt het proces in de organisatie.

- Rapportage en advisering:
Je rapporteert met de directiestaf maandelijks aan het MT B&K over de voortgang, risico’s, knelpunten en prioriteiten binnen het portfolio en geeft advies over besluitvorming. Op basis van besluitvorming in het MT B&K rapporteer en adviseer je vervolgens het Directieteam (DT) van WPI.

- Cultuur en samenwerking: 
Je draagt actief bij aan een cultuur waarin resultaatgericht en transparant gewerkt wordt.

Gemeentelijke organisatie:
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad.

De opdrachtgever(s):
Bij de directies Werk, Participatie en Inkomen (WPI) werken 2000 professionals die denkend vanuit de toegevoegde waarde voor Amsterdammers, dienstverlening op maat leveren. Inkomensconsulenten, klantbegeleiders Werk, handhavers, jobcoaches en schuldhulpverleners werken multidisciplinair en gebiedsgericht samen aan de opgaven die spelen binnen de verschillende stadsdelen. Ter realisatie van de doelstellingen van de nauw samenwerkende directies is het van belang om zo wendbaar mogelijk te blijven in het krachtenveld van onder andere de telkens wijzigende regelgeving, veranderende doelgroepen en aanscherpende wensen van het bestuur in combinatie met de ontwikkelingen en mogelijkheden van de technologie en de gekozen samenwerkingen.

Competenties:
- Analytisch vermogen;
- Resultaatgerichtheid;
- Inventiviteit;
- Relatiebeheer;
- Initiatief.

Algemene informatie m.b.t. de aanvraag:
Locatie: Amsterdam
Begindatum: z.s.m. na sluiting
Duur: 6 maanden na start
Optie op verlenging: ja
Inzet per week: 36 uur
Tarief: marktconform
Sluitingsdatum: 22-10-2025
Sluitingstijd: 09:00 uur
Intakegesprek: z.s.m. na sluiting

Toon meerToon minder

Over de organisatie

Werken voor de gemeente Amsterdam is bijdragen aan iets groots. Aan groei, veiligheid, ontwikkeling, gezondheid. Van de stad, van Amsterdammers. Daarmee geven we Amsterdam door; aan de toekomst, aan volgende generaties. We zijn allemaal verbonden met Amsterdam, waar ons huis ook staat of wieg stond. Binnen de kaders van de wet denken we in oplossingen. Gaan we dilemma’s niet uit de weg maar durven we met overtuiging keuzes te maken. Doelgericht, zonder vooroordeel, met oog voor elkaar. En we leren van de kwaliteiten, kennis en ervaring van anderen. Daarbij is Amsterdam zelf ook een wereld van grenzeloze mogelijkheden. Waar je niet van werkgever hoeft te wisselen om van baan te veranderen. Waar je doorgroeit naar plekken die je zelf niet voor mogelijk hield. En waar de arbeidsvoorwaarden en organisatiecultuur je aangenaam verrassen. Dus wie je ook bent, wat je ook doet; hier doen we het samen, allemaal voor Amsterdam.

Toon meerToon minder

Wat wij vragen

Eisen:
- Beschikbaar voor het interview.
- Direct inzetbaar zoals vermeld in de opdrachtomschrijving.
- Je bent in de afgelopen 2 jaar niet in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam.
- Beschikt minimaal over een wo werk- en denkniveau.
- Minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring als portfoliomanager of in een leidende rol binnen portfoliomanagement in een complexe bestuurlijke omgeving.
- Ervaring in het begeleiden van implementatieprocessen, het beïnvloeden van gedrag en het borgen van nieuwe werkwijzen.

Wensen:
- Een opleiding in bedrijfskunde, organisatiekunde, project- of programmamanagement afgerond.
- Ervaring binnen gemeentelijke overheid.
- Ervaring met portfolio management software.

Toon meerToon minder

Wat wij bieden

Ben jij als professional op zoek naar een interessante opdracht waarin jij het verschil kunt maken? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Bij ICQ Groep krijg je de kans om te werken aan uitdagende projecten bij verschillende opdrachtgevers. Je krijgt de mogelijkheid om jezelf voortdurend te ontwikkelen en nieuwe kennis op te doen. We zijn op zoek naar talent zoals jij, dus waar wacht je nog op? We seek you!


Toon meerToon minder

Meer informatie

Meer informatie:
Zo zorg je ervoor dat jouw aanbieding opvalt:
CV in topvorm: Lever je CV aan in Word-formaat, in de taal van de opdracht en in een professionele en prettige leesbare lay-out. Maak het CV niet langer dan 7 pagina’s. Laat zien dat je oog hebt voor detail.
Persoonlijke motivatie: Schrijf een overtuigende motivatie in de 'ik-vorm’, waarin je kort en bondig ingaat op de scope van de opdracht. Licht puntsgewijs toe hoe jij aansluit bij de gestelde eisen en wensen.
Beschikbaarheid: Vermeld per wanneer je beschikbaar bent, hoeveel uren per week je kunt werken en of je vakantieplannen hebt.
Tarief of maandsalaris: Vermeld je uurtarief (exclusief BTW) of maandsalaris, specifiek voor deze opdracht, inclusief reis- en eventuele verblijfskosten.

N.B.
Voor deze opdracht werk je uitsluitend met ons samen. Dit betekent dat je je niet via andere intermediairs voor dezelfde opdracht inschrijft. Zo voorkomen we verwarring in het selectieproces en maximaliseren we jouw kansen.
Onvolledige aanbiedingen kunnen we niet in behandeling nemen.
Wij houden je op de hoogte van elke stap in het selectieproces: Heb je vragen? Wij zijn er om ze te beantwoorden.

Toon meerToon minder

Spreekt deze opdracht je aan?

Spreekt deze opdracht je aan? Solliciteer dan snel of deel deze met iemand die hier perfect bij past!

Onze recruiter

Richard Altena

Als jouw persoonlijke recruiter voor deze opdracht help ik je graag bij het vinden van een baan die bij je past en bied ik ondersteuning waar nodig!

Solliciteer