Marketing Automation Expert
Vanuit jouw rol als Marketing Automation expert ben je onderdeel van het marketing automation team en zorg je dat we vanuit de gekozen martech stack, marketing automation campagnes over al onze (owned en paid) kanalen heen kunnen blijven uitvoeren. Jouw belangrijkste focus ligt op ons nieuwe Customer Data Platform (CDP). Hiermee lever je een bijdrage aan effectieve, datagedreven en gepersonaliseerde marketingcampagnes en het realtime informeren van onze reizigers van ‘deur tot deur’. De grootste uitdaging is de technische implementatie waarover je schakelt met verschillende development- en data teams. Daarnaast help je, samen met collega’s, marketingteams bij het continu verbeteren van marketing automation campagnes en cross-channel journeys.
- Plaats Utrecht
- Uren per week 36 uren per week
- Opleiding HBO
- Vakgebied Marketing & Communicatie
- Contracttype Tijdelijke loondienst ICQ / Detachering
- Aanvraagnummer 7515-C
Over de functie
Voor de Nederlandse Spoorwegen zijn wij op zoek naar een Marketing Automation Expert.
NB. In het kader van de wDBA kan deze opdracht alleen op basis van “detachering” worden uitgevoerd. ICQ Groep biedt hiervoor diverse mogelijkheden. Hierbij kun je rekenen op een aantrekkelijk salaris en uitstekende arbeidsvoorwaarden. Geïnteresseerd in de mogelijkheden die wij daarvoor bieden? Ga dan naar https://www.icq-groep.nl/over-icq/nieuws/actueel/update-wet-dba-wij-zijn-er-klaar-voor-jij-ook
Dit ga je doen:
NS heeft de ambitie om Nederland duurzaam bereikbaar te maken. Voor iedereen. Vanuit de afdeling ComIT (Commercie en IT) werken we hard aan deze ambitie op inhoud, organisatie en technologie. Een baanbrekend en innovatief traject naar de next level digitale reizigersbeleving.
Als Marketing Automation expert werk je mee aan de strategie voor het domein Klantbinding. In dit domein werken de teams aan het bouwen van een sterk merk en een sterke relatie met de reizigers door het mogelijk maken van relevante communicatie met reizigers. Relevante communicatie is essentieel om reizigers te binden, zodat we de reiziger kunnen informeren, inspireren en handelsperspectief bieden voordat de reiziger er zelf om vraagt. In dit domein werken teams aan het ontsluiten van data, het doorontwikkelen van digitale marketing mogelijkheden en merkpositionering.
Vanuit jouw rol als Marketing Automation expert ben je onderdeel van het marketing automation team en zorg je dat we vanuit de gekozen martech stack, marketing automation campagnes over al onze (owned en paid) kanalen heen kunnen blijven uitvoeren. Jouw belangrijkste focus ligt op ons nieuwe Customer Data Platform (CDP). Hiermee lever je een bijdrage aan effectieve, datagedreven en gepersonaliseerde marketingcampagnes en het realtime informeren van onze reizigers van ‘deur tot deur’. De grootste uitdaging is de technische implementatie waarover je schakelt met verschillende development- en data teams. Daarnaast help je, samen met collega’s, marketingteams bij het continu verbeteren van marketing automation campagnes en cross-channel journeys.
Dankzij jouw technische, analytische en communicatieve vaardigheden ben jij van onschatbare waarde om het werken met ons CDP een succes te maken. Je schakelt tussen development-, marketing-, data- en andere teams en bent samen met het team verantwoordelijk voor het borgen van kennis, doorontwikkeling en innovatie mbt. marketing automation. Ook ben je aanspreekpunt voor externe partijen en bureaus op dit gebied.
- Je hebt een visie op de marktontwikkelingen, weet dit te vertalen en in te zetten voor de (digitale) doelstellingen van NS en initieert (door)ontwikkeling en innovaties binnen het CDP;
- Je zorgt, samen met collega’s, voor de realisatie van API koppelingen tussen diverse databronnen, het beschikbaar maken van de benodigde data en het aansluiten van (nieuwe) kanalen;
- Je bent het aanspreekpunt voor vertaling van de business wensen en voor het aansturen van onze externe partner;
- Je helpt marketeers om het maximale uit de tooling te halen en bent hun kennis- en vraagbaak.
Hier ga je werken:
NS Commercie en IT transformeren naar een meer wendbare organisatie. Daarvoor zijn de commerciële en IT-organisatie samengevoegd in een nieuwe ‘agile’ structuur: ComIT. ComIT draagt zorg voor het ontwikkelen en realiseren van de (commerciële) proposities van NS. Door de integratie van Commercie en IT kunnen we sneller innoveren. Denk hierbij aan innovaties van onze digitale dienstverlening. Reizigers kiezen steeds vaker voor E-tickets op hun telefoon, gebruiken de zitplaatszoeker in de app en een chatbot of app voor contact met de NS Klantenservice. Onze ambitie is dat reizigers steeds makkelijker kunnen reizen. Van station naar station, van deur tot deur.
Jouw werkzaamheden vinden plaats in het domein Klantbinding bij Resultaten Cluster Reiziger in het Marketing Automation team. In dit team werken ambitieuze experts op gebied van tech, marketing en architectuur samen. Continu leren, ontwikkelen en verbeteren staan centraal binnen ComIT. Voor meer informatie over de ComIT organisatie, kijk op: https://werkenbijns.nl/comit/
Ons hoofdkantoor in Utrecht is jouw thuisbasis, maar het zeker mogelijk een deel van je werkzaamheden vanuit huis te doen.
Gewenst profiel:
- Minimaal HBO werk- en denkniveau (bij voorkeur een afgeronde HBO opleiding)
- Minimaal 5 jaar werkervaring binnen het marketing automation vakgebied, met nadruk op implementatie, management en doorontwikkeling van marketing automation binnen een corporate/enterprise omgeving
- Ervaring met marketing automation tooling, waaronder CDP (bijv. Blueconic, Relay42), Analytics en Tag Management, CRM-systemen (bijv Pega, Salesforce, Selligent), Marketing Automation Platforms en CMS en Ecom platforms
- Ervaring met het aansturen van bureaus
- Je hebt een uitstekende beheersing (zowel mondeling als schriftelijk) van de Nederlandse taal
- Je bent zelfstandig, gedreven en het werken met tooling, data(bronnen) en systemen heeft jouw interesse
- Het uitpluizen van complexe dataprocessen en segmentatiemogelijkheden zie je als een uitdaging
- Doordat je veel verschillende stakeholders hebt en net zo makkelijk met IT als met Marketing moet schakelen, is het belangrijk om goede communicatie-, advies- en projectmanagementvaardigheden te hebben en een teamplayer te zijn
- Je bent besluitvaardig en weet stakeholders te vinden en aan te haken om tot de juiste beslissingen te komen
Algemene informatie m.b.t. de aanvraag:
Locatie: Station Utrecht Centraal
Begindatum: 5-1-2026
Einddatum: 5-6-2026
Optie op verlenging: ja
Inzet per week: 36 uur
Tarief: marktconform
Sluitingsdatum: 10-12-2025
Sluitingstijd: 09:00 uur
Intakegesprek: op 18-12-2025
Over de organisatie
Op NS kun je rekenen
Werken bij NS betekent dat jij hét verschil kunt maken in de wereld van duurzame mobiliteit. Jij helpt mee om Nederland bereikbaar te houden, voor iedereen. Bij NS krijg je veel vrijheid. We beloven je dat geen dag hetzelfde is. De kernwaarden van NS zijn open en betrouwbaar. Wij gaan voor resultaat en willen vooruit.
Wat wij vragen
Eisen:
- Minimaal Hbo werk- en denkniveau.
- Minimaal 5 jaar werkervaring binnen het marketing automation vakgebied, met nadruk op implementatie, management en doorontwikkeling van marketing automation binnen een corporate/enterprise omgeving.
- Ervaring met marketing automation tooling, waaronder CDP (bijv. Blueconic, Relay42), Analytics en Tag Management, CRM-systemen (bijv Pega, Salesforce, Selligent), Marketing Automation Platforms en CMS en Ecom platforms.
- Ervaring met het aansturen van bureaus.
- Je hebt een uitstekende beheersing (zowel mondeling als schriftelijk) van de Nederlandse taal.
Wat wij bieden
Ben jij als professional op zoek naar een interessante opdracht waarin jij het verschil kunt maken? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Bij ICQ Groep krijg je de kans om te werken aan uitdagende projecten bij verschillende opdrachtgevers. Je krijgt de mogelijkheid om jezelf voortdurend te ontwikkelen en nieuwe kennis op te doen. We zijn op zoek naar talent zoals jij, dus waar wacht je nog op? We seek you!
Meer informatie
Meer informatie:
Zo zorg je ervoor dat jouw aanbieding opvalt:
CV in topvorm: Lever je CV aan in Word-formaat, in de taal van de opdracht en in een professionele en prettige leesbare lay-out. Maak het CV niet langer dan 7 pagina’s. Laat zien dat je oog hebt voor detail.
Persoonlijke motivatie: Schrijf een overtuigende motivatie in de 'ik-vorm’, waarin je kort en bondig ingaat op de scope van de opdracht. Licht puntsgewijs toe hoe jij aansluit bij de gestelde eisen en wensen.
Beschikbaarheid: Vermeld per wanneer je beschikbaar bent, hoeveel uren per week je kunt werken en of je vakantieplannen hebt.
Tarief of maandsalaris: Vermeld je uurtarief (exclusief BTW) of maandsalaris, specifiek voor deze opdracht, inclusief reis- en eventuele verblijfskosten.
N.B.
Voor deze opdracht werk je uitsluitend met ons samen. Dit betekent dat je je niet via andere intermediairs voor dezelfde opdracht inschrijft. Zo voorkomen we verwarring in het selectieproces en maximaliseren we jouw kansen.
Onvolledige aanbiedingen kunnen we niet in behandeling nemen.
Wij houden je op de hoogte van elke stap in het selectieproces: Heb je vragen? Wij zijn er om ze te beantwoorden.